Aantal werknemers: 1.150 | Aangesloten bij IDEWE sinds: 1990

Aquafin zuivert ons rioolwater tot het weer de natuur in kan. Geen drinkwater voor de mens, dus. Wel water voor vissen, vogels en amfibieën. En tijdens de droge zomer van 2017 ondersteunde Aquafin heel wat landbouwers door gezuiverd water aan te bieden. Dagelijks gaat 2 miljard liter water door de zuiveringsinstallaties. Liefst 1150 werknemers leiden alles in goede banen: ruw geschat gaat dat over 750 beeld-schermwerkers en 400 technici. Raf D’haen, een van de vier interne preventieadviseurs, vertelt hoe de hele organisatie samen met IDEWE inzet op ieders welzijn.

DE KLASSIEKERS: MEDISCHE OPVOLGING EN ARBEIDSHYGIËNE

Heel wat Aquafin-medewerkers kunnen in contact komen met afvalwater. “Zo kunnen ze blootgesteld worden aan micro-organismen die mogelijk infecties, allergieën en vergiftigingen veroorzaken. Daarom krijgen die werknemers een inenting tegen hepatitis A en tegen tetanus. Ook de medische onderzoeken – een jaarlijkse verplichting – regelen we via IDEWE.”

“Binnen ons veiligheidsprogramma motiveren we onze mensen om veiligheidsrisico’s te melden – ook rond arbeidshygiëne. Is er ongerustheid over een mogelijke blootstelling aan bepaalde chemicaliën of agentia? Dan doen we een beroep op de arbeidshygiënisten van IDEWE. Zij zullen dan bijvoorbeeld luchtmetingen uitvoeren. Eventueel volgt er dan ook een biologische monitoring: dat betekent dat er bloed- en urinestalen worden afgenomen om bepaalde stoffen op te sporen.”

Voor Raf D’haen en zijn collega-preventieadviseurs gaat een sterk preventiebeleid verder dan medische opvolging en arbeidshygiëne. “Een werkgever die om het welzijn en de veiligheid van zijn medewerkers geeft, zet ook in op psychosociaal welzijn, ergonomie, arbeidsveiligheid, ... Kortom: op welbevinden in de breedst mogelijke zin van het woord.”

DE UITDAGING: PSYCHOSOCIAAL WELZIJN

Burn-out, burn-out, burn-out: bijna elk bedrijf gaat er de strijd mee aan. Bij Aquafin doen ze dat al veel langer en zelfs intensiever dan wettelijk verplicht is. “Sinds een paar jaar hebben we een interne vertrouwenspersoon én een externe psychosociale expert van IDEWE. Die doorkruisten Vlaanderen om zich aan al onze teams voor te stellen. Bedoeling was om een klimaat te creëren waarin burn-out en andere psychosociale risico’s geen taboe meer zijn. Dat is aardig gelukt: we merken dat collega’s hun problemen bespreekbaar maken. Daardoor escaleren ze niet. De IDEWE-opleidingen zitten daar zeker voor iets tussen. Zo leren onze leidinggevenden om de signalen van een burn-out bij medewerkers vroegtijdig op te merken. Iedereen krijgt de kans om zich te verdiepen in bijvoorbeeld stressmanagement. En sinds kort hebben we een collega die op het hoofdkantoor yogasessies geeft.”

“De voorbije jaren focusten we vooral op de zichtbaarheid en aanspreekbaarheid van onze vertrouwenspersoon en de PAPS. Nu willen we overschakelen naar een meer beleidsmatige aanpak. Want natuurlijk zijn we er nog niet: onze verzuimcijfers liggen nog te hoog. Met IDEWE willen we analyseren en bestuderen welke maatregelen we daaraan moeten koppelen.”

DE NIEUWKOMER: ERGONOMIE

Zittend werken wordt weleens het nieuwe roken genoemd. Bij Aquafin krijgt ergonomie daarom de volle aandacht. “Vorig jaar bevroegen we 140 beeldschermwerkers, dit jaar willen we er daar nog eens 500 bijdoen. Daarvoor gebruiken we My Optidesk, een online-tool. Die polst niet alleen naar ergonomie, maar ook naar werkomgeving, beweging en werkbeleving. Deelnemers krijgen ook meteen tips, zoals bijvoorbeeld hoe ze hun werkpost direct moeten instellen.”

“Aquafin plant in de nabije toekomst een grondige renovatie van haar hoofdkantoor. De inzichten vanuit My Optidesk worden meegenomen in het overleg met de ontwerpers, onder andere voor de vereisten qua inrichting.” Welke ergonomische insteek ondersteunt het welzijn, het geluk en de gezondheid van onze collega’s? Welk kantoor- en ICT-materiaal is het beste voor hun ergonomie?”

SAMENWERKING VAN 28 JAAR

Aquafin rekent al van bij zijn ontstaan op IDEWE. Dat is vandaag al 28 jaar. “Ik ben heel tevreden over onze arbeidsarts. Hij is vooruitstrevend, denkt mee en is het hoofdaanspreekpunt voor ál onze vragen.”