Maak van Blue Monday een happy workday

- Gezonde levensstijl | Gezonde werkomgeving

Expert Hilde De Man

Verantwoordelijke Discipline Psychosociale Aspecten

Een pauze is niet per se een kwalitatieve pauze

Blue Monday valt dit jaar op maandag 21 januari. Ook al is dit ‘officieel’ de meest deprimerende dag van het jaar, de kans is niet onbestaande dat uw persoonlijke Blue Monday op pakweg een zondag of een woensdag valt, en misschien wel als het hoogzomer is. Dikwijls is zo een slechte dag werk gerelateerd. Kwalitatieve pauzes inlassen in uw werkdag is een uitstekend middel om af en toe eens afstand te kunnen nemen en vervolgens weer met verse energie aan de slag te gaan.

Het was de Britse psycholoog Cliff Carnall die uitrekende dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Het vroegtijdig beëindigen van de goede voornemens die op Nieuwjaar werden geformuleerd, in combinatie met de vakantieperiodes die nog eindeloos veraf liggen, de eerste werkdag van de week en de winterse duisternis die deze dag inpakt, maken 21 januari dit jaar tot de treurigste. 

Las kwalitatieve pauzes in

Over de wetenschappelijkheid van Blue Monday kunnen we discussiëren maar er zullen daarentegen maar weinig mensen zijn die nooit met hangende pootjes naar het werk vertrekken. Daarom is het zinvol om na te denken hoe we een werkdag zo boeiend mogelijk kunnen maken. Het inlassen van kwalitatieve pauzes draagt daar beslist toe bij. 

Tips

Pauzes zijn noodzakelijk omdat mensen niet ononderbroken geconcentreerd een taak kunnen uitoefenen. Ze doorbreken het werkritme. Een korte onderbreking zorgt ervoor dat medewerkers nadien het werk met hernieuwde energie en een frissere geest kunnen hervatten. Dit effect gaat echter deels verloren als pauzes verkapte vormen van verder werken zijn of als ze gevuld worden met activiteiten die de geest niet even de tijd gunnen om tot rust te komen. Deze tips komen beslist van pas om de kwaliteit van de pauzes van uw medewerkers te optimaliseren.

Onze concentratiecurve is korter dan een uur. Langer dan een uur werken zonder pauze is bijgevolg niet efficiënt. De ideale verhouding tussen werken en pauzeren is 52 minuten werk gevolgd door 17 minuten pauze. Maar ook een micropauze van enkele minuten is al heel effectief.

  1. Blijf niet zitten of staan maar beweeg, loop de trap op en af, wandel, … Om niet te vergeten dat je moet bewegen, kan je gebruikmaken van digitale middelen op je smartphone of laptop. Ze geven een signaal als het tijd is om even te pauzeren/bewegen. Hier vindt u informatie om gezond te bewegen op het werk.
  2. Wees sociaal. Praat met collega’s die je zelf kiest.
  3. Pauzeren in de buitenlucht heeft de voorkeur. Haal letterlijk een frisse neus!
  4. Neem zowel fysiek als mentaal afstand van het werk. Laat je smartphone op je bureau liggen.
  5. Kies voor een gezond tussendoortje. Hier vind je informatie voor gezond eten en drinken op de werkvloer.

Wil u dit jaar werk maken van een gezondheidsbeleid, dan kan Groep IDEWE u daarbij helpen. Neem contact op met uw regionaal kantoor.