null En dan nu: tijd voor deconnectie

En dan nu: tijd voor deconnectie

- Werk-Privé

Expert Rosanne Volckaert

Preventieadviseur psychosociale aspecten

Het is pas echt vakantie als u ook uw brein rust gunt

Vakantie nemen en deconnecteren is een belangrijk onderdeel van het werkjaar. Zeker ook voor telewerkers voor wie de grens tussen werk en vrije tijd de voorbije coronamaanden soms eerder op een grijze zone leek. Het is zowel voor het welzijn van de werknemer als voor de productiviteit van de organisatie noodzakelijk dat medewerkers het werk af en toe fysiek en mentaal achter zich kunnen laten. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

out of office

Vakantie nemen en even helemaal weg zijn van de dagelijkse beslommeringen en werkfocus is goed voor zowel de fysieke als de mentale gezondheid. Wie jaarlijks op vakantie gaat, maakt tot een derde minder kans op hart- en vaatziekten terwijl ook de kans op een burn-out een pak lager ligt. Het herstel van de werk-privébalans komt bovendien ook de persoonlijke relaties ten goede. Eenmaal terug op het werk profiteert ook de werkorganisatie van de toegenomen productiviteit dankzij een verhoogde concentratie en motivatie.  Vakantie nemen is dus niet alleen leuk, het is ook broodnodig. Het is echter pas écht vakantie als u helemaal ‘deconnecteert’ en ook uw brein deze rust gunt. 

Vijf tips om alles los te laten

digitale deconnectie

Als u niet uitkijkt wordt de toestand van volledige en weldadige deconnectie ook tijdens de officiële vakantieperiode bedreigd. Daarom hebben we vijf tips verzameld die u kunnen helpen. 

1. Knijp er lang genoeg tussenuit

Hoewel iedereen anders in elkaar zit en zelf keuzes maakt, heeft u doorgaans drie weken nodig om er helemaal uit te zijn. Die tijd is nodig om uzelf mentaal en fysiek los te koppelen van het werk en van alle kopzorgen die daarmee gepaard gaan. 

2. Neem een vliegende start

Loslaten lukt alleen als u met een gerust hart de deur van het bedrijf kan dichttrekken. Bereid uw afwezigheid daarom vooraf zo goed mogelijk voor. Zorg voor overdrachten, schakel back-ups in waar nodig en voorzie voor en na uw vakantie een paar dagen om af te ronden en bij te benen. 

3. Bepaal hoe bereikbaar u wilt zijn

Durf afspraken te maken met uw collega’s over wat wel en niet kan tijdens uw afwezigheid. Is het echt nodig dat u nog telefonisch of via mail en whatsappberichten gecontacteerd wordt tijdens uw vakantie? Wat gebeurt er met vragen van klanten? Bespreek het open met uw team en wees vervolgens ook duidelijk in uw out of office-boodschap. 

De relancewet van 22 maart 2018 vraagt trouwens om op de vergaderingen van het Comité voor preventie op het werk regelmatig een dialoog te voeren over deconnectie en het gebruik van digitale communicatiemiddelen. IDEWE heeft daarom een deconnectietool ontwikkeld die het maken van afspraken in team- of bedrijfsverband kan begeleiden.

4. Zet uw smartphone ook op ‘vakantie'

Overmatig gebruik van de smartphone werkt de deconnectie niet in de hand. Uit de recentste Digimeter blijkt dat 35% van de Vlamingen zich smartphone-afhankelijk voelt. Checkt u ook voortdurend of u niets mist? Weet dan dat dit niet de manier is om uw brein te ontspannen. Nog lastiger wordt het wanneer werkapps zoals Teams en Outlook op standby blijven staan. Gooi ze desnoods even van uw toestel of leg tenminste de meldingen tijdelijk het zwijgen op.

5. Plan uw vakantie

Lijst voor u op vakantie gaat wat u zeker wilt doen (of niet wilt doen) om de vakantie achteraf geslaagd te kunnen noemen. Door dit concreet te maken en te noteren, vergroot u de kans dat het ook gebeurt. Nog beter is uw wensen ook naast de lijstjes van uw huisgenoten te leggen en het plan van aanpak te bespreken. Dat beetje focus en planning is misschien het enige van op de werkvloer dat u best nog even vasthoudt ...

Lees: ‘Ons brein snakt naar rust’ 
Check ons opleidingsaanbod: ‘Gezond (de)connecteren bij telewerk 

 

 

Downloads

Blijf altijd op de hoogte: schrijf u in op de IDEWE-nieuwsbrief

 

Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!

Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie

Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen