Terug Veilig op schooluitstap

Veilig op schooluitstap

- Risicoanalyse | Onderwijs

Expert Jeroen Aussems

Verantwoordelijke documentatiedienst

Organisatie van actieve ontspanningsevenementen

In de komende weken organiseert u waarschijnlijk een of meerdere schooluitstappen (extra-muros-activiteiten). Vaak zijn dit actieve ontspanningsmomenten waarbij beroep op een externe organisatie wordt gedaan.

Maak een risicoanalyse

Het KB van 25 april 2004 houdende reglementering van de organisatie van actieve ontspanningsevenementen stelt volgende eisen aan de school:

  • opstellen van een risicoanalyse;
  • neem preventiemaatregelen;
  • stel een eindverantwoordelijke aan;
  • communiceer de nodige informatie aan deelnemers;
  • meld ernstige ongevallen;

Praktijk voorbeeld: Kajakken

Bij wijze van voorbeeld lichten we 'het kajakken' als activiteit toe. Welke risico's kunnen we identificeren? Wat zijn de maatregelen?

Risico Maatregel
1. Uitglijden over gladde stenen Watervast schoeisel
2. Stoten tegen overhangende takken

Instructies: niet onder overhangende takken varen

Eventueel stoothelm

3. Vallen op ruwe rotsblokken Niet-water absorberende kledij
4. Verbranden door de zon Zonnecrème, pet, zonnebril, EHBO
5. Contact met vervuild water Handhygiëne, instructies
6. Ruzie/speelgedrag van leerlingen Voldoende begeleiding
7. Verdrinking ten gevolge van waterkracht Reddingsvesten, reservekleren, instructies
8. Gebruik van alcohol Streng toezicht op alcoholgebruik
9. Beperken van de gevolgen van een ongeval EHBO-tas, situatieplan, GSM, noodnummers

 

Licht zeker ook uw verzekeringsmaatschappij in. Zij legt eventueel bijkomende eisen op om uw activiteit te verzekeren.

Interview met begeleider outdoor-activiteiten Servaes Timmerman

 

Dag Servaes, wat doe jij eigenlijk?

Servaes Timmerman: Ik begeleid verenigingen bij outdoor-activiteiten.

 

Hoe gaat dit in zijn werk?

Servaes: Als je als school beroep doet op een externe organisatie, dan ligt de verantwoordelijkheid van de risicoanalyse bij deze externe organisatie. Ik raad aan om deze analyse steeds op te vragen.

 

Kan je als school deze activiteiten ook zelf organiseren?

Servaes: Natuurlijk. Dikwijls organiseren de LO-leerkrachten deze sportdagen. De school neemt de rol van 'organisator' op. Deze school zal dan ook een risicoanalyse moeten opmaken. Ze laten zich hiervoor best omringen door interne en/of externe experten (de preventieadviseur, verenigingen die outdoor-activiteiten organiseren, ...). Een extra-muros-activiteit is toch geen alledaagse bezigheid voor een school of LO-leerkracht.

 

Moet een school nog meer doen dan een risicoanalyse maken?

Servaes: Wanneer ze verschillende activiteiten organiseren, moet de school een eindverantwoordelijke aanduiden die aanwezig is op de activiteiten. Vaak is dit de LO-leerkracht. Binnen de wereld van actieve ontspanningsactiviteiten heet dat een 'veiligheidscoördinator'.

 

In de risicoanalyse hierboven staat beschreven dat er reddingsvesten nodig zijn. Waarom is dat volgens jou?

Servaes: Omdat er altijd kans is op verdrinking. De drie belangrijkste redenen voor verdrinking bij outdoor-activiteiten zijn:

  • onderkoeling (volledige onderdompeling van het lichaam)
  • alcohol (minder van toepassing voor scholen omdat er afspraken worden gemaakt)
  • verstrammen van spieren waardoor men niet meer boven water blijft (nvdr: vanaf 15°C treden er al hartritmestoornissen op. Begin maart was het water van de Maas 5°C. Begin april 10°C).

Plant u binnenkort ook een schooluitstap?

Aarzel niet om advies in te winnen bij onze experten en neem zeker ook een kijkje op deze websites:

Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief

 

Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!

Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie

Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen