Terug OptiDesk-tool evalueert noodkantoren van telethuiswerkers

OptiDesk-tool evalueert noodkantoren van telethuiswerkers

- Digitale tools | Corona

Expert Liesbeth Daenen

Onderzoeker

Gratis manier om het welzijn van werknemers te optimaliseren

Het coronavirus heeft van massaal veel werknemers van de ene op de andere dag ook telethuiswerkers gemaakt. Tijd om die omschakeling degelijk voor te bereiden was er echter niet. IDEWE wil het welzijn van uw werknemers in deze moeilijke omstandigheden optimaliseren via de gevalideerde self-assessmenttool OptiDesk. De tool stelt telethuiswerkers in staat om hun noodwerkplek te evalueren en aan te passen, op basis van de feedback van onze experten. We stellen OptiDesk tot 30 juni gratis ter beschikking van onze klanten.

De informatie in dit nieuwsbericht is correct op het tijdstip van publicatie. Raadpleeg altijd de laatste maatregelen en wetgeving met betrekking tot COVID-19 op https://www.info-coronavirus.be

OptiDesk commence par un questionnaire en ligne d’une quinzaine de minutes sur les conditions de travail des télétravailleurs.

OptiDesk start met een onlinebevraging die een vijftiental minuten duurt en peilt naar de omstandigheden waarin telethuiswerkers hun job uitoefenen. Daarna krijgen ze advies om hun werkplek te optimaliseren, zodat ze klachten kunnen voorkomen of verminderen.

“We gaan specifiek in op de welzijnsfactoren die door de coronacrisis onder druk komen te staan” vertelt IDEWE-onderzoeker Liesbeth Daenen. “Niet enkel ergonomische aspecten, zoals de fysieke instelling van een telewerkpost, komen aan bod maar ook aspecten rond beweging, de werkomgeving en werkbeleving; denk maar aan licht, lawaai, temperatuur, werkdruk, sociale steun en autonomie.”

Concreet advies om knelpunten aan te pakken

We hebben aan de vragenlijst ook vragen toegevoegd, die polsen naar de manier waarop telethuiswerkers omgaan met de uitzonderlijke situatie.

Meteen na het doorsturen van de vragenlijst, ontvangt de deelnemer een persoonlijk rapport met zijn profiel, aangevuld met adviezen en tips om eventuele knelpunten aan te pakken.

“Die tips en adviezen hebben we herbekeken in het licht van de geïmproviseerde manier waarop  mensen van thuis zijn beginnen werken. Daardoor hebben ze bijvoorbeeld geen goede bureaustoel of laptophouder ter beschikking en moeten ze zich behelpen met het materiaal dat ze in huis hebben om hun werkplek gezonder in te richten.”

“We hebben aan de vragenlijst ook vragen toegevoegd, die polsen naar de manier waarop telethuiswerkers omgaan met de uitzonderlijke situatie. Veel mensen hebben angst, piekeren over de crisis of kampen met de werk-privébalans, omdat ze bijvoorbeeld moeten werken terwijl ook de kinderen thuis zijn. Ook dat zijn factoren die een negatieve impact kunnen hebben op het fysieke welzijn.”

Krijg inzicht in het welbevinden van uw werknemers

Na het doorlopen van de tool kan uw werknemer ook een teleconsult met een arbeidsarts aanvragen. In dat geval wordt een afspraak vastgelegd voor een persoonlijk consult. U kan als werkgever een anoniem groepsrapport aanvragen, waardoor u een inzicht krijgt in het welbevinden van uw werknemers en een overzicht van de opportuniteiten.   

Stuur deze link vandaag nog door aan uw werknemers. Bezorg hen ook uw ondernemingsnummer. In combinatie met hun eigen rijksregisternummer kunnen ze zich vervolgens inschrijven. Binnen de week bezorgen wij hen een login waarmee ze OptiDesk meteen kunnen gebruiken.

De tool is, exclusief voor klanten, gratis tot en met 31 december 2020.

Volg de updates over het coronavirus ook via onze social mediakanalen Linkedin en Facebook.

Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief

 

Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!

Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie

Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen