Terug Klantengetuigenis Baltimore Aircoil Company

Aantal werknemers: 330 | Aangesloten bij IDEWE sinds: 2010

Klantengetuigenis Baltimore Aircoil Company

Vaak onzichtbaar, maar overal aanwezig. Zo zou je de koeltorens en condensors van Baltimore Aircoil Company (BAC) kunnen beschrijven. Bezoek je het Louvre, het Wembley-stadion of het shopping center in Wijnegem? Dan vind je BAC terug als onderdeel van de airconditioning. Koop je voedingsproducten? Dan was BAC een deel van de koeltechnische oplossing tijdens de productie of bewaring. En in de industrie vind je BAC terug in bijvoorbeeld staalfabrieken. Het EMEA-hoofdkantoor staat in Heist-op-den-Berg, net zoals een van de drie productie-eenheden voor deze regio. Duurzaamheid staat ook daar centraal – en het personeelsbeleid blijft daarbij niet achter. Het bedrijf investeert sterk in het mentale en fysieke welzijn van de 110 kantoor- en 220 productiemedewerkers, daarbij ondersteund door IDEWE.

UITDAGINGEN

Baltimore Arcoil is in veel opzichten een typisch metaalverwerkend bedrijf: lassen, monteren en zware machines bedienen, zijn er aan de orde van de dag. “Bij ons komen daar nog uitzonderlijk veel niet-repetitieve handelingen bij”, legt hr-directeur Wouter Rosiers uit. “Wij maken zowat alles op maat van de klant. Dat verhoogt nog eens de veiligheidsrisico’s. Door een gebrek aan een echte veiligheidscultuur kenden we te veel arbeidsongevallen en eind 2009 hebben we aan de alarmbel getrokken. Er moest iets fundamenteel veranderen.”

GEDIVERSIFIEERDE AANPAK

Binnen zijn veiligheids- en welzijnsbeleid kiest Baltimore Aircoil voor een geïntegreerde én gediversifieerde aanpak. Om fysieke ongelukken zo veel mogelijk uit te sluiten, volgt Baltimore Aircoil twee sporen. “Vergelijk het met autorijden,” vertelt Wouter, “dan moet je ervoor zorgen dat je auto tiptop in orde is. Maar daarmee sluit je natuurlijk geen ongevallen uit. Daarvoor moet je ook de verkeersregels kennen en volgen. Hetzelfde geldt voor een industrieel bedrijf: we zien toe op de deugdelijkheid van onze technische middelen én sturen het gedrag van onze medewerkers.”

Daarbij komt de expertise van IDEWE goed van pas. De arbeidsarts doet regelmatig een ronde van het bedrijf en noteert de risico’s. “Hij kent ons bedrijf door en door en heeft een heel goed beeld van technische en niet-technische veiligheidsaspecten. Dat zorgt voor concrete adviezen waarmee wij meteen aan de slag gaan.”

Bij die continue veiligheidsmonitoring horen ook de jaarlijkse medische onderzoeken. Daarnaast werken Baltimore Aircoil en IDEWE samen rond concrete projecten zoals het beheer van veiligheidsinformatiebladen (SDS) en de ergonomische verbetering van werkposten. Ook op psychosociaal vlak schetste IDEWE, op basis van de risicoanalyse, een batterij van maatregelen: adviezen voor structurele wijzigingen, gerichte opleidingen en jaarlijkse evaluatievergaderingen met alle betrokken partijen. “Ook daarbij geloven we sterk in een meersporenbeleid”, zegt Wouter. “Met een waaier van kleine initiatieven op uiteenlopende domeinen bereik je het beste resultaat.”

OP ALLE VLAKKEN VOORUIT

Sinds 2010 daalde het aantal arbeidsongevallen met maar liefst 60 procent. “Een goed resultaat maar nog niet goed genoeg” stelt Wouter “Ons motto is eenvoudig: we willen dat elke medewerker na zijn dagtaak gezond terugkeert naar de familie. Elk ongeval blijft er dus 1 teveel.”

Op psychosociaal vlak bracht de tweede risicoanalyse heel wat goed nieuws. Op zowat alle parameters scoort Baltimore Aircoil beter dan vijf jaar eerder én beter dan andere Belgische bedrijven in de IDEWE-database. Dat leidt tot lagere stressniveaus, minder burn-outs en uiteraard meer tevreden werknemers.

En daar wint iedereen bij, besluit Wouter: “Als mensen zich goed voelen, halen ze automatisch het beste uit zichzelf. Een werkgever die aangenaam en veilig werken stimuleert, plukt daar dus altijd de vruchten van.”