Terug De reddingsstrook moet interventies minder stressvol maken

De reddingsstrook moet interventies minder stressvol maken

- Verkeersveiligheid

Expert David Verwimp

Segmentmanager Hulpdiensten, Offices en Overheid

Veilig tussen de file op de linker- en de file op de rechterrijstrook

Sinds de nieuwe wetgeving moeten wagens die in een file terechtkomen op alle wegen met twee of meer rijstroken per rijrichting spontaan ruimte creëren voor de hulpdiensten. Daardoor winnen hulpverleners tijd als ze zich met hun voertuig naar de plaats van het onheil haasten. Ook voor de andere weggebruikers wordt hierdoor duidelijkheid geschapen en kunnen onverwachte of conflicterende reacties vermeden worden.

reddingsstrook 2 rijvakken


Tot voor 1 oktober 2020 was de regel dat weggebruikers hulpvoertuigen, die met blauw zwaailicht en sirene naderbij kwamen, voorrang moesten verlenen. Hoe dat precies moest gebeuren bleek niet altijd even duidelijk, zelfs niet op autosnelwegen, waar nochtans vaak een pechstrook aanwezig is. De praktijk leerde dat het naderbij komen van een sirenevoertuig bij veel weggebruikers stress veroorzaakte omdat ze vaak niet wisten waar het voertuig hen voorbij zou rijden. Dat gaf aanleiding tot gevaarlijk gedrag die de snelheid van het hulpvoertuig niet ten goede kwam. 

Anticiperen

reddinsstrook 3 rijvakken

Sinds 1 oktober is er duidelijkheid geschapen door de introductie van ‘de reddingsstrook’ op alle wegen met twee rijstroken of meer per rijrichting. Elke bestuurder van een gemotoriseerd voertuig moet zodra hij op de linkerrijstrook in stapvoets of stilstaand verkeer belandt, meteen zo veel mogelijk links aanhouden, terwijl voertuigen op de rechterrijstrook of -rijstroken zo veel mogelijk naar rechts moeten uitwijken. Op die manier hebben hulpvoertuigen, ongeacht of er op de weg twee of meerdere rijstroken in dezelfde richting voorzien zijn, steeds voldoende ruimte om door te rijden. Aangezien bestuurders meteen moeten uitwijken zodra ze in de file dreigen terecht te komen, ongeacht of er een hulpvoertuig te horen of te zien is, hoeven ze niet meer te improviseren zodra er effectief een hulpvoertuig aankomt. 

De pechstrook is voor hulpdiensten steeds minder een goede oplossing om op de snelweg vooruit te komen. Niet alleen omdat er niet overal meer pechstroken zijn maar vooral omdat ze vaak onderbroken worden door brugpijlers of op- en afritten of door andere weggebruikers worden gebruikt.

Bekijk de Kijk Uit-aflevering over de reddingsstrook

Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief

 

Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!

Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie

Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen