Terug Richtlijnen om van de horeca-heropstart een feest te maken

Richtlijnen om van de horeca-heropstart een feest te maken

- Gezonde werkomgeving | Biologische agentia | Arbeidsveiligheid | Wetgeving | Arbeidshygiëne

Respecteer de basisregels en motiveer anderen om ze ook te respecteren

Sinds 27 juni werden de maatregelen in de horeca-sector versoepeld. Om dit voor iedereen veilig te laten verlopen, hebben we enkele tips op een rij gezet.

De informatie in dit nieuwsbericht is correct op het tijdstip van publicatie. Raadpleeg altijd de laatste maatregelen en wetgeving met betrekking tot COVID-19 op https://www.info-coronavirus.be

opnieuw open

Om te vermijden dat mensen het virus doorgeven gelden nog steeds enkele basisregels. Volg wat dit betreft de jongste richtlijnen van de overheid.

  • Wie ziek is, moet thuisblijven.
  • De afstandsregel van anderhalve meter geldt nog steeds. Herschik daarvoor eventueel het meubilair van uw zaak. Tafels en stoelen worden zodanig klaargezet dat maximum acht mensen kunnen plaatsnemen. Meer is enkel mogelijk als een gezin meer personen bevat. 
  • Klanten consumeren zittend in uw horecazaak.
  • Klanten moeten een mondmasker dragen zolang ze niet neerzitten aan hun tafel. Uw personeel draagt een chirurgisch mondmasker, dat na vier uur dragen of zodra het vuil is of nat aanvoelt vervangen moet worden.
  • Zorg voor een gepaste handhygiëne en voorzie hiervoor de nodige middelen.
  • Was de handen regelmatig, onder meer:
    • voor en na het eten;
    • na het snuiten;
    • na het niezen of hoesten in de hand;
    • na het toiletgebruik;
    • als ze zichtbaar vuil zijn.
  • Ontsmet de handen na contact met vuile voorwerpen (bv. nadat u geld ontvangen hebt) en voor elke handeling bij een volgende klant. Moedig ook uw klanten aan om de handen te ontsmetten bij aankomst. Let op bij het gebruik van alcoholgel in een keuken, aangezien er een bijkomend risico is op brandgevaar (bv. bij het gebruik van gasvuur, BBQ, roken …). Alcoholgel mag ook niet in contact komen met onverpakte voeding. 
  • Het dragen van handschoenen geeft een vals gevoel van veiligheid. De handen wassen en indien nodig ontsmetten volstaat. Enkel in bepaalde situaties, in de keuken, is het dragen van handschoenen wel nodig: bijvoorbeeld bij het verwerken van rauwe voeding die niet meer verhit wordt, werken met sterk geurende voeding …

Schoonmaak

Door de lange lockdown waarin de zaak gesloten was of op beperkte capaciteit draaide, is het van belang om alle werkoppervlakken, het keukenmateriaal en de apparaten grondig schoon te maken. Reinig de koelcellen en diepvriezers. Wacht vervolgens tot de installaties de reglementaire temperaturen bereiken om de levensmiddelen erin op te slaan.

Reinig alle contactoppervlakken in uw horecazaak vervolgens meermaals per dag (bv. deurklinken, betaalterminal …). Reinigen met water en zeep heeft steeds de voorkeur. Maak tafels en stoelen grondig schoon na elke klant. Ook glazen, tassen, servies en bestek moeten na ieder gebruik gewassen worden met water en zeep. 
Voor je voorwerpen of oppervlakken wil ontsmetten, zorg er dan voor dat je eerst reinigt met een reinigingsmiddel. Gebruik alleen ontsmettingsmiddelen die geschikt zijn om te gebruiken bij voeding

Ventilatie

Goed ventileren, in combinatie met een lage bezetting, is cruciaal om de verspreiding van het virus tegen te gaan. 

  • Neem maatregelen om de bezettingsgraad van uw zaak onder controle te houden.
  • Schakel ventilatiesystemen of de airco-installaties die binnenlucht hergebruiken uit. 
  • Ventileer door gebruik te maken van buitenlucht. Dat kan mechanisch en/of door ramen of deuren open te zetten. 
  • Om te weten of een ruimte voldoende verlucht is, kan een CO2-meter raad bieden. Plaats de CO2-meter in elke afzonderlijke binnenruimte en op een goed zichtbare plaats voor de klanten. In het artikel ‘CO2-meter is een uitstekend hulpmiddel in de heropstart’ leest u hierover meer. 

Opslag

Controleer zorgvuldig de houdbaarheidsdata van alle producten in uw voorraad. Producten waarvan de uiterste verbruiksdatum (TGT – ‘te gebruiken tot’) is overschreden, moeten worden verwijderd.

Ongediertebestrijding

Ga na of ongedierte er tijdens de sluiting of beperkte activiteit niet van geprofiteerd heeft om in uw bedrijf binnen te dringen. Herstart de opvolging van uw preventief ongediertebestrijdingsplan zodat je onderneming / zaak ongediertevrij kan starten. 

Opleiding

poetsen

Voorzie tijd om uw personeel, klanten, leveranciers ... te informeren over de nieuwste COVID-regels in uw onderneming. Iedereen die met voeding werkt, moet ook goed op de hoogte zijn van alle regels en procedures die van toepassing zijn. Een juiste kennis over de goede hygiënepraktijken is een vereiste (zoals ook vermeld in KB levensmiddelenhygiëne). Bij IDEWE organiseren wij op regelmatige basis interessante opleidingen rond het thema ‘levensmiddelenhygiëne’

Ons expertenteam staat ook klaar om u wegwijs te maken in de regels die van toepassing zijn op uw zaak. Door de veelheid is het vaak moeilijk om door het bos de bomen te zien bijvoorbeeld m.b.t. voedselveiligheid. Aarzel niet om ons te contacteren via haccp@idewe.be

 

Dit artikel werd op 19/8/2021 geüpdatet op basis van de geldende coronamaatregelen.

Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief

 

Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!

Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie

Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen