Terug Het nieuwe werken: hoe werkt dat voor jouw organisatie?

Het nieuwe werken: hoe werkt dat voor jouw organisatie?

- New Way of Working

Tips om je werknemers te motiveren in veranderende tijden

De coronapandemie maakt duidelijk dat de klassieke manier van werken zijn grenzen heeft bereikt. We zijn anders gaan werken – soms thuis en soms op kantoor. Maar is dat ook vol te houden op lange termijn? En is hybride werken echt de toekomst? In dit nieuwsbericht ontdek je de voor- en nadelen van het nieuwe werken, zodat je zelf kunt inschatten of je organisatie er voordeel uit kan halen.

Gemotiveerde en veerkrachtige werknemers

Webinar-gemotiveerde-en-veerkrachtige-werknemersNu het verplichte telewerk achter de rug is, zijn sommige van je werknemers blij dat ze terug naar kantoor mogen, terwijl anderen last hebben van drempelvrees. Ze twijfelen over de veiligheid op de werkvloer of zijn bang om hun autonomie weer te verliezen. “

“Samen met de PAPS van IDEWE en de arbeidsarts werken we een traject uit rond veerkracht.” 
– Roeland Depreitere, hr-directeur bij Universitair Psychiatrisch Centrum Duffel
 

Hoe je drempels wegwerkt en meer verbondenheid creëert? Maak werk van het ABC van behoeftes: autonomie, betrokkenheid en competenties. Vraag aan je werknemers hoe ze zich voelen bij de terugkeer naar het werk en toon begrip. En ten slotte: blik terug en vooruit op de veerkracht van je team. Wat hebben jullie tijdens deze woelige periode geleerd?

Wil je alle tips en adviezen van onze experts horen? - Herbekijk het webinar

Wil je zelf de veerkracht van je werknemers verhogen?

Lees onze tips

 

Gezond (de)connecteren

webinar-gezonde-work-life-balanceDoor het verplichte telewerk kwam de work-lifebalans onder druk te staan. Er was vaak een oneindige stroom aan onlinemeetings en communicatie op elk moment van de dag. Dat stond in schril contrast met het gemis aan informele contacten en fysieke ontmoetingen.

“Wij werken al sinds onze oprichting vanop afstand, dus voor ons is er niet veel veranderd.”

– Tim Sterkens, COO van madewithlove

“Tijdens corona merkten we dat er meer vraag was naar informeel contact. We hebben toen digitale koffiepauzes en een wekelijkse ochtendmeeting opgezet.”

– Annick Geets, preventieadviseur bij Femma vzw

Hoe help je werknemers om beter los te koppelen? Eerst en vooral: lead by example. Als je leidinggevenden elk weekend aan het werk zijn, lijkt het alsof dat van iedereen verwacht wordt. Voorzie informele momenten voor zij die er nood aan hebben, maar verplicht ze niet. En zet niet alleen in op meetings. Asynchrone communicatie, zoals e-mails, helpt je werknemers om zelf hun tijd te beheren.

Wil je alle tips en adviezen van onze experts horen? - Herbekijk het webinar

Wil je weten wat de aandachtspunten zijn voor jouw organisatie?

Vul de checklist in

 

Activity-based werken na corona

werken-na-corona-wordt-activity-basedVoltijds telewerk is voor de meeste werknemers niet de ideale optie. De toekomstige werkorganisatie zal de positieve aspecten van kantoor- en thuiswerk dus combineren in een hybride activity-based organisatie. Dat betekent: het soort taak dat je uitvoert bepaalt waar je werkt. Opdrachten die persoonlijke contacten en overleg nodig hebben, gaan dan best op kantoor door, terwijl opdrachten waar concentratie voor nodig is perfect thuis kunnen gebeuren.

Hoe introduceer jij activity-based werken in je eigen organisatie? Bepaal allereerst de nieuwe werkstrategie, zodat die zeker in lijn ligt met de waarden van je organisatie. Neem een werkplekstrateeg onder de arm om de noden van je werknemers in kaart te brengen. Klaar voor de volgende stap? Organiseer een overleg met je facility-, hr- en IT-managers. Samen bekijk je de mogelijkheden voor jouw specifieke situatie.

Wil je meer weten over activity-based werken?

Wil je alle tips en adviezen van onze experts horen? - Herbekijk het webinar

Wil je meer informatie over gezond telewerken?

Ga naar de website

 

Zo maak je je gebouw meer activity-based

De werkplek van de toekomst? Die creëer je met de WELL Building Standard als richtlijn. We ontwierpen een nieuw regionaal IDEWE-kantoor in Turnhout, volledig gericht op het comfort en de gezondheid van onze werknemers. Zo optimaliseerden we onder andere de luchtkwaliteit, akoestiek en thermisch comfort. Het resultaat? Werknemers die graag naar het werk komen en een sterke troef voor jouw organisatie op de arbeidsmarkt.

“Om aan de noden van werknemers te voldoen, hebben we het kantoorgebouw gerenoveerd volgens de WELL Building Standard.”

– Edwin Luyckx, projectmanager duurzaam bouwen bij IBEVE

Heb je graag meer ondersteuning bij de terugkeer naar kantoor? Contacteer je preventieadviseur psychosociale aspecten.

Lees alles over de New Way of Working in ons dossier.

Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief

 

Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!

Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie

Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen