Terug Lode Godderis (IDEWE & KU Leuven) brengt derde boek uit over terugdringen van arbeidsongeschiktheid: ‘Hoe praat je met zieke werknemers?’
Lode Godderis (IDEWE & KU Leuven) brengt derde boek uit over terugdringen van arbeidsongeschiktheid: ‘Hoe praat je met zieke werknemers?’
Na een eerder boek over beleid, reikt hij nu leidinggevenden en HR concrete handvatten aan om met zieke werknemers in gesprek te gaan en hen effectief te begeleiden naar een duurzame terugkeer. Boek wordt uitgegeven door Lannoo en officieel voorgesteld op 26/11 bij IDEWE in Leuven.
LEUVEN, 26 november 2025 – Op 26 november lanceert Lode Godderis, CEO van preventiedienst IDEWE en professor Arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, een nieuw boek. ‘Hoe praat je met zieke werknemers?’ is een praktisch vervolg op zijn eerdere pleidooien voor het inzien van de heilzame effecten van werken op het genezingsproces (‘Werken is genezen’ – 2017) en de grote waarde van vertrouwen in plaats van controle (‘Vertrouwen zonder voorschrift’ – 2024). Het boek biedt leidinggevenden en HR-professionals concrete handvatten om het gesprek aan te gaan met werknemers die ziek zijn, dreigen uit te vallen of net terugkeren, met speciale aandacht voor duidelijke verwachtingen en concrete afspraken die terugkeer écht ondersteunen.
Lode Godderis is al jaren, onder andere als expert, auteur en opiniemaker, een voortrekker in het keren van de toenemende trend van langdurige arbeidsongeschiktheid in België. Op basis van onderzoek en jarenlange ervaring reikt hij zowel concrete en effectieve beleidsmaatregelen aan op maatschappelijk niveau, als praktische tools voor werkgevers en leidinggevenden om duurzame terugkeer en re-integratie écht mogelijk te maken. Met ‘Hoe praat je met zieke werknemers?’ vertaalt hij die visie nu expliciet naar de dagelijkse realiteit van de werkvloer.
De focus daarbij ligt op contact en zorg voor elkaar, en in het vermogen van leidinggevenden om via dialoog oplossingen te vinden. Godderis beschrijft op een praktische manier hoe leidinggevenden dicht bij de werknemer kunnen staan, hoe ze moeilijke gesprekken kunnen voeren en hoe open communicatie langdurige ziekteafwezigheid helpt voorkomen. Met herkenbare voorbeelden en wetenschappelijke inzichten uit de psychologie en arbeidsgeneeskunde toont hij dat communicatie niet enkel een managementvaardigheid is, maar ook een vorm van effectieve zorg.
“Praten is geen controle, maar zorg. Écht contact voorkomt uitval en versnelt duurzame werkhervatting.”
Van visie naar praktijk
Godderis vertrekt voor dit nieuwe boek vanuit de vaststelling dat het aantal langdurig zieken in België maar blijft stijgen. Toch hoeven organisaties en leidinggevenden niet bij de pakken te blijven zitten: met de juiste ondersteuning en een menselijk gesprek kunnen zij een belangrijke rol spelen in het mogelijk maken van een duurzame terugkeer. “De meest voorkomende uitdaging die ik zie, is het gebrek aan contact. Uit angst om te storen, invasief over te komen of iets verkeerd te zeggen, communiceren leidinggevenden vaak niét met uitgevallen werknemers. Maar dat gebrek aan contact wordt snel geïnterpreteerd als onverschilligheid. En precies dat verzwakt de band en verkleint de kans op duurzame re-integratie. Door werkgevers hier concrete handvatten rond te geven, hoop ik mee het tij rond langdurig ziekteverzuim te keren.”
Daarom schreef hij dit boek als praktische gids, vol herkenbare voorbeelden en eenvoudige gespreksrecepten die leidinggevenden kunnen toepassen om op een respectvolle, oprechte manier contact te houden. “Het gaat er niet om dat je alles perfect zegt,” legt hij uit. “Wat telt, is dat je luistert, de deur richting toekomstige re-integratie durft openzetten en daarbij eerlijk bent over wat mogelijk is. Je hoeft geen psycholoog te zijn om mens te zijn. Wie praat vanuit oprechte bezorgdheid, helpt sneller herstellen en vergemakkelijkt dus het proces richting duurzame re-integratie.”
Vooraf, tijdens en na de uitval
In dit boek beschrijft Godderis de belangrijkste zaken bij de drie communicatiefasen van ziekte en herstel: “Voorafgaand aan de ziekte is het belangrijk om een open cultuur te creëren, met duidelijke afspraken, waarin welzijn bespreekbaar is, tijdens de ziekte is het belangrijk om nabij te blijven, en bij de terugkeer zoek je samen naar een haalbaar en duurzaam werkritme. Met kleine vormen van aandacht – een berichtje, een telefoontje, een eenvoudig gesprek – creëer je reeds een grote menselijke betrokkenheid.”
Boeklancering tijdens ontbijtsessie van IDEWE
‘Hoe praat je met zieke werknemers?’ wordt uitgegeven door Lannoo en officieel voorgesteld op woensdag 26 november 2025 tijdens een ontbijtsessie van IDEWE in hun Creative Connect Centre in Leuven. Tijdens deze sessie licht Lode Godderis zijn belangrijkste inzichten uit het boek toe. De ontbijtsessie wordt een ontmoetingsmoment voor iedereen die betrokken is bij welzijn en verzuimbeleid.
Extra ontbijtsessie
Op woensdag 28 januari openen we de deuren van het Creative Connect Centre in Haasrode opnieuw voor een tweede inspirerende ontbijtsessie rond één van de meest actuele uitdagingen: de re-integratie van zieke werknemers.
Laat je ondersteunen door onze experts. Zij helpen je om een aanwezigheidsbeleid op maat van je organisatie uit te werken.
Zo bouw je een aanwezigheidsbeleid dat echt werkt