null Telewerk voor wie dat niet gewoon is

Telewerk voor wie dat niet gewoon is

- Mentaal fit | Fysiek fit | Arbeidsorganisatie | Ergonomisch werken | Gezonde werkomgeving | Corona

Expert Hilde De Man

Verantwoordelijke Discipline Psychosociale Aspecten

Enkele aandachtspunten en basisregels

Telewerk is niet nieuw maar door de coronacrisis worden grote groepen werknemers gedwongen om zich deze manier van werken snel eigen te maken. Omdat er weinig aanpassingstijd is, is het handig om rekening te houden met een paar basisregels. Daarbij zal u wellicht ook enige creativiteit aan de dag moeten leggen gezien de uitzonderlijke situatie.

Ook voor telewerkers is het belangrijk dat ze een rustige plek ter beschikking hebben, zodat ze zich voldoende kunnen concentreren. En daar kan het schoentje wringen. Aangezien ook de lessen geschorst werden en scholen hun activiteiten maximaal moeten terugschroeven, is de kans immers groot dat u uw ‘thuiskantoor’ moet delen met kinderen en tieners. 

Maak afspraken met uw kinderen

Werk en vrijetijd is voor mensen die dagelijks ‘naar het werk’ gaan duidelijk gescheiden. Thuis is dat minder vanzelfsprekend. Het is bijgevolg belangrijk om zelf voor een duidelijke structuur te zorgen. Afspraken maken tussen ‘tijd samen doorbrengen’ en ‘tijd alleen’ en wat u daaronder verstaat, is een goede basis. Voor kleine kinderen zal u dat concreter en wellicht ook visueler moeten maken. De tips van Expertisecentrum Education & Development van de UCLL Hogeschool kunnen daarbij zeker helpen.

Vermijd afleiding, stimuleer concentratie

Werk aan een tafel niet in de zetel en liefst op een plek die u kan afsluiten of die duidelijk afgebakend is.

Werk aan een tafel niet in de zetel en liefst op een plek die u kan afsluiten of die duidelijk afgebakend is. Hier heeft u alles bij de hand om te kunnen werken: internetverbinding, laptop, bureaustoel, bureautafel. Zodra u hier zit, bent u aan het werk. Lees ook de ergonomische tips die we gaven over de inrichting van uw noodbureau.

Structureer de dag

Niet alleen voor uw huisgenoten is het belangrijk om uw werkdag goed te structureren. Het zorgt ervoor dat u ook zelf het onderscheid kan bewaren tussen werken en vrijetijd. Maak er een gewoonte van om, net zoals u naar het werk vertrekt, op tijd te starten en uw collega’s bij het begin van de werkdag te begroeten. Met moderne communicatiemiddelen is dit eenvoudig te realiseren. Het is de gelegenheid om de werkdag te overlopen. Baken af wanneer u een pauze wil nemen of tijd wil doorbrengen met uw kinderen. Maak op dezelfde manier ook duidelijk een einde aan de werkdag. Anders dreigt u bezig te blijven en ontstaat op de duur het gevoel dat dit ook de norm is.

Pas timemanagementtechnieken toe

Dankzij digitale communicatie kunnen heel wat werknemers ondanks de coronapandemie hun job thuis verderzetten. De technologie opent echter ook de deur voor hyperconnectiviteit; altijd en overal bereikbaar zijn. Daardoor ontstaat het risico dat we niet meer in staat zijn om efficiënt te werken. Daarom is het goed om taakblokken af te bakenen en communicatieblokken in functie daarvan in of uit te schakelen. Zet van 9 tot 11 uur bijvoorbeeld Skype op ‘niet storen’ en schakel uw mailprogramma uit omdat er dan een taak op de agenda staat die concentratie vergt. Licht uw collega’s hier ook over in zodat er geen misverstanden ontstaan.

Gebruik om langer en beter geconcentreerd te blijven bijvoorbeeld de pomodorotechniek, die uit vijf stappen bestaat.

  1. Besluit welke taak u gaat doen
  2. Stel de wekker in op 25 minuten
  3. Werk aan de gekozen taak tot de wekker gaat
  4. Neem een korte pauze (5 min)
  5. Elke vierde ‘pomodoro’ neemt u een langere pauze (tussen de 15 en 30 minuten)

We zullen met zijn allen nu meer via mails, skype en telefoons gecontacteerd worden. Baken alvast enkele vaste momenten per dag af om mails te lezen. Bekijk de meest dringende en kies ervoor om mails meteen af te handelen als daar minder dan 2 minuten voor nodig is. Alle andere plant u in op een later moment.

Wisselwerk

Of wat had u gedacht van een onlinewandeling?

Wie lang neerzit, berokkent zijn lichaam schade. Meer bewegen en minder lang aan één stuk door neerzitten is dus de boodschap. Verlies ook in deze coronatijden de beweegnorm en de zitnorm niet uit het oog.

  • 150 minuten matig intensief bewegen per week of 30 minuten per dag.
  • Maximum 8 uur per dag zitten.

Sta elk halfuur even recht en ga elke dag het huis uit voor broodnodige lichaamsbeweging. Buitenlucht is gezond en heeft een positief effect op ons mentaal welzijn. Een flinke wandeling, een fietstochtje. Alleen, met één(zelfde) vriend of vriendin of gezellig samen met al uw gezinsleden en op voorwaarde dat de social distancing-regel gerespecteerd blijft.

Spreek af online

Werken is ook een sociale gebeurtenis. Zeker voor singles houdt telewerk een risico op isolement in. Skype, Zoom, Teams, Whatsapp en andere communicatiemiddelen laten echter niet alleen professioneel samenwerken toe. U kan ze ook creatief aanwenden om samen met collega’s pauzes te nemen, samen te lunchen, te koffiekletsen ... Spreek onderling af om een gezamenlijke onlinepauze te nemen. Of wat had u gedacht van een onlinewandeling?

Volg de updates over het coronavirus ook via onze social mediakanalen Linkedin en Facebook.