Terug Respectvolle en verbindende communicatie: werk van elke dag

Respectvolle en verbindende communicatie: werk van elke dag

- Mentaal fit | Duurzame werkomgeving

Expert Hilde De Man

Verantwoordelijke Discipline Psychosociale Aspecten

De basis voor beter leiderschap, minder conflicten en meer welbevinden en werkbaarheid

“Zorgen dat mensen zich ondanks hun verschillen betrokken en gewaardeerd voelen en mensen zich niet uitgesloten voelen, is geen opdracht die zomaar als evident kan beschouwd worden”, zegt disciplineverantwoordelijke psychosociale aspecten Hilde De Man van IDEWE. “Respectvolle, verbindende communicatie in organisaties legt de basis voor beter leiderschap, minder conflicten en meer welbevinden en werkbaarheid van het werk.”

Werk hapt een flink deel in ons leven weg en dus kunnen we er maar beter voor zorgen dat we dat in optimale omstandigheden kunnen doen. Als werknemers zich goed en gewaardeerd voelen in hun job dan vallen ze minder snel uit, leveren ze een grotere meerwaarde en worden het ambassadeurs voor de organisatie. De omstandigheden waarin dit mogelijk is, komen echter niet zomaar op bestelling, het is werk van alledag, met verbindende communicatie als rode draad.  

Nadruk op het opbouwen en versterken van relaties

verbindende communicatie

“Verbindend communiceren is een manier van communiceren waarbij de nadruk ligt op het opbouwen en versterken van relaties”, zegt Hilde De Man. “Het richt zich op het creëren van een omgeving waarin mensen zich gehoord en begrepen voelen en waarin ze samenwerken om gezamenlijke doelen te bereiken. Respect voor elkaars eigenheid, waarden en behoeften staat centraal. In de werkomgeving betekent het dat er een open interactie mogelijk is tussen collega’s en leidinggevenden, waarin je kunt benoemen wat je voelt en uitspreken wat je behoeften zijn. Het bevordert het sociale klimaat binnen de organisatie maar het vormt ook de basis voor een duurzame dienstverlening aan klanten.”

Luisteren betekent niet dat je het eens bent

“Pas op, het betekent niet dat je het per se altijd eens moet zijn met een ander, maar wel dat je op zijn minst moet kunnen luisteren, zonder meteen te oordelen. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat werknemers niet bang hoeven te zijn om te zeggen als ze ergens mee zitten en dat pesten minder kans krijgt. Maar ook dat je als werkgever maatregelen kan invoeren, zonder dat werknemers meteen in het verweer gaan; omdat je ze goed motiveert bijvoorbeeld. Daardoor krijgt polarisatie geen kans.”

Tips om verbindend te communiceren

team communicatie
  • Verlies niemand uit het oog. Vergeet niemand uit te nodigen voor je (digitale) teammeeting.
  • Benoem wat je voelt, druk een behoefte uit en geef aan wat je nodig hebt. 
  • Begin een digitale meeting niet meteen met de orde van de dag. Vaak zijn digitale meetings te snel taakgericht, wat verhindert dat mensen kunnen zeggen wat ze voelen. 
  • Heb oog voor werknemers die minder in vaste digitale meeting-groepen zitten omdat ze hun job kunnen doen zonder de inbreng van een team. Betrek hen tijdig bij andere activiteiten of gelegenheden.
  • Zorg met het oog op duurzame manieren van hybride werken voor persoonlijke check-ins. 


Workshop

IDEWE heeft een workshop rond respectvolle en verbindende communicatie, diversiteit en inclusie uitgewerkt, waarin onder meer de spelbox Wellbeing@Work wordt gebruikt die IDEWE samen met Way2play en Test Aankoop uitwerkte. 

Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief

 

Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!

Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie

Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen