null “Meer aandacht nodig voor de ergonomie van de thuiswerkplek”

“Meer aandacht nodig voor de ergonomie van de thuiswerkplek”

- Ergonomisch werken | Cijferinzichten

Nationale Telewerkdag: telewerk leidt tot meer nek-, rug- en schouderklachten

De toename van thuiswerk door corona leidt ook tot aanzienlijk meer nek-, rug- en schouderklachten. Naar aanleiding van de Nationale Telewerkdag (22/09) maakt IDEWE cijfers bekend waaruit blijkt dat ruim de helft van de telewerkers (58%) in de afgelopen 12 maanden te kampen had met een pijnlijke rug. 53% van de telewerkers had tijdens dezelfde periode nek- en 39% schouderklachten. Eén van de oorzaken blijkt een slecht ingestelde bureaustoel en/of werktafel. “Er is dringend meer aandacht nodig voor de ergonomie op de thuiswerkplek,” aldus de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

sta bureau

Terwijl dit op kantoor wel vaak het geval is, beschikken telewerkers lang niet allemaal over een ergonomisch uitgeruste werkplek thuis. Uit de OptiDesk bevraging bij 475 telewerkers blijkt dat 9 op de 10 telewerkers hun bureaustoel foutief instellen. Bij de gemiddelde beeldschermwerker zijn dit er een pak minder (73%). Bij bijna de helft van de telewerkers (48% - 22% gemiddelde kantoormedewerker) staat de werktafel niet op de correcte hoogte ingesteld. Het beeldscherm van hun desktop of laptop blijkt dan weer niet goed ingesteld bij 15% van de telewerkers, tegenover bij 13% van de beeldschermwerkers gemiddeld.

Zonder een goed ingestelde bureaustoel, werktafel en beeldscherm, zit je al snel in een verkeerde houding, wat kan zorgen voor fysieke ongemakken zoals een verkrampte nek, een pijnlijke onderrug of last in de schouders. Bijna 6 op de 10 telewerkers (58%) kregen in de afgelopen 12 maanden te maken met rugklachten, tegenover 48% bij de gemiddelde kantoormedewerker. Ook nek- en schouderklachten kwamen bovengemiddeld meer voor bij telewerkers: respectievelijk 53% (tegenover 36% gemiddeld) en 39% (25% gemiddeld) had hiermee te kampen. 

Lode Godderis, Directeur Kennis, Research en informatie van IDEWE: “Ben je nu op je werkplek thuis? Neem dan even de tijd om je bureaustoel, werktafel en beeldscherm goed in te stellen! Dit vraagt maar één keer een beetje moeite, maar kan wel helpen op rug-, nek- en schouderklachten in de toekomst te voorkomen! De OptiDesk-tool van IDEWE kan je hierbij helpen.”

Hoe moet het dan wel?

Zo stel je je bureaustoel goed in: 

  • Ga diep in je stoel zitten, met je rug tegen de leuning en zorg ervoor dat je voeten plat op de grond staan.
  • Je bekken moet iets hoger zijn dan je knieën, je bovenbenen hellen lichtjes af. Wanneer je tafel niet instelbaar en te hoog is; zet je stoel dan wat hoger en gebruik een bankje om je voeten op te zetten.
  • Tussen je stoel en je knieholte mag een vuist ruimte zitten.
  • De holte van je lage rug moet ondersteund worden door de rugleuning. De rugleuning van je bureaustoel heeft dus best een bolle vorm onderaan.

Zo stel je je beeldscherm goed in:

  • Plaats je scherm recht voor je.
  • Met de bovenrand van je scherm op ooghoogte. 
  • Op een armlengte kijkafstand.

Telewerkers zitten te veel

staand telefoneren

Een juiste zithouding en ergonomie is heel belangrijk, maar ook te lang zitten kan voor problemen zorgen. Even een praatje maken met collega’s of een vergaderzaal in- of uitlopen, af en toe naar de printer of de koffiemachine wandelen, een toiletbezoek op een andere verdieping of een spelletje tafeltennis met een collega; voor veel thuiswerkers zit dit er niet meer in. 4 op de 5 thuiswerkers zitten doorgaans dan ook 1 uur of langer aan hun beeldscherm gekluisterd terwijl dit bij de gemiddelde beeldschermwerker 66% is. 
Te lang aan je beeldscherm zitten is nefast voor de gezondheid. Zo meldt ruim 1 op de 3 thuiswerkers (36%) tenminste 1 keer per week hoofdpijn te hebben tijdens of aansluitend op hun beeldschermwerk. Dit zijn er een pak meer in vergelijking met de gemiddelde werknemer die beeldschermwerk op kantoor doet (27%).

Lode Godderis: “Online vergaderingen raakten de afgelopen maanden goed ingeburgerd, maar hebben als gevolg dat thuiswerkers langer ononderbroken aan hun beeldscherm gekluisterd zijn. Dit terwijl ze zich vroeger nog moesten verplaatsen naar een meeting en er de sociale druk voelden om hun laptop dicht te klappen. Videomeetings vervangen door al wandelend telefonisch te vergaderen, kan lichaamsklachten helpen voorkomen.” 

Hoe moet het dan wel?

Meer afwisselen in lichaamshouding:

  • Afwisselen tussen zittend en staand werken kan heel wat lichamelijke klachten voorkomen. Ook thuiswerk leent zich uitstekend om te variëren in werkhouding. Werk eens een tijdje staand aan het keukenaanrecht bijvoorbeeld, zolang het werkblad ongeveer op ellebooghoogte staat.  En vergeet zeker niet om regelmatig eens rond te stappen om wat energie te verbruiken en op die manier je bloedsomloop te stimuleren. Voer bijvoorbeeld een telefoongesprek terwijl je in de tuin wandelt.
  • Vervang thuis je videocalls door telefoongesprekken die je al wandelend kan doen. Je zal versteld staan hoeveel stappen je zet tijdens een meeting. 
     

Minder woon-werkverkeer doet bewegen

Telewerkers zitten dan wel langer aan een stuk door voor hun beeldscherm; dagelijks bewegen ze wel meer. Bijna 6 op de 10 (59%) geeft aan dagelijks minstens 30 minuten matig tot intensief te bewegen. Bij de gemiddelde kantoormedewerker haalt slechts 53% deze bewegingsnorm.

“De tijd die telewerkers vroeger nodig hadden om van en naar het werk te pendelen, kunnen ze nu gebruiken om een eindje te gaan lopen of voor een fietsrit. Wie genoeg beweegt, maakt minder kans op hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk, overgewicht en diabetes. Sporten versterkt spieren en botten, leidt tot minder stress en kan de slaapkwaliteit verbeteren. Reden te meer om je vroegere pendeltijd en je pauzes te gebruiken om meer te gaan bewegen,” besluit Lode Godderis.