A Preventie en nazorg bij een schokkende gebeurtenis

De term ‘schokkende gebeurtenis’ (of soms: ‘traumatische ervaring’) omvat ingrijpende situaties zoals confrontatie met verbale of fysieke agressie, zware pesterijen, een ernstig arbeidsongeval, een overlijden of zelfmoord van een collega of klant.

Die kunnen een forse emotionele impact hebben op de betrokken werknemers. En mogelijk lijdt ook uw organisatie onder de crisissituatie. Denk aan verminderde prestaties of stijgend absenteïsme.

De wetgever verplicht u bovendien om maatregelen te nemen om posttraumatische stress te voorkomen.

Wij vangen getroffen werknemers mee op – tijdens en na de schok. En ontwikkelen samen met u een beleid rond schokkende gebeurtenissen. Zo werken we proactief aan een duurzame verwerking en een gezond herstel van het werkvermogen.

Slim de emotionele impact beperken

trauma

Preventie en nazorg bij een noodgeval

Hoe ondersteunt u uw werknemers doeltreffend bij een schokkende gebeurtenis? Werk op deze drie niveaus:

  1. Meteen na het incident – Breng de betrokkenen in veiligheid, coördineer de opvang en communiceer helder en doordacht over de crisissuatie.
  2. Weken na het incident – Bied de betrokkenen eventueel na twee tot drie dagen psychosociale opvang aan. Versterk daarbij hun eigen veerkracht.
  3. Nazorg – Leidt de schok tot een trauma? Of hebben de werknemers nood aan langdurige begeleiding? Verwijs hen door naar gespecialiseerde hulpverleners.

Beleid om verwerkingsproblemen te voorkomen

Met een beleid of psychosociaal interventieplan (PSIP) bereidt uw organisatie zich voor op het onvermijdelijke. Ga zo tewerk:

  • Verken tijdens een audit of risicoanalyse welke schokkende gebeurtenissen kunnen voorvallen en wat hun mogelijke gevolgen zijn.
  • Ontwikkel een visie rond omgaan met mogelijk traumatische ervaringen, die aansluit op uw bestaande personeelsbeleid, preventiebeleid en noodplan.
  • Stel een actieplan en/of draaiboek op rond preventie, opvang en nazorg.
  • Evalueer geregeld de resultaten van uw acties en stuur bij waar nodig.
De getrainde preventieadviseurs van het IDEWE Emergency-team vangen u en uw getroffen werknemers op. Contacteer ons voor meer informatie over onze IDEWE Emergency Care 24/7 of onze Employee Assistant Programs.

Antwoord op úw uitdaging

Slimme preventie vereist maatwerk. Vertrouw dus op een dienstverlener die uw preventie- en welzijnsnoden door en door kent. Klik uw sector aan en ontdek onze oplossingen.

Beknopt advies voor doeltreffende opvang

handen steun

Wat kunt u zelf doen bij een noodgeval op de werkvloer?

  • Laat de betrokkenen van een schokkende gebeurtenis op adem komen in een rustige omgeving.
  • Focus in eerste instantie op ‘interne hulp’ door de eigen leidinggevende en andere vertrouwde personen.
  • Geef aan de betrokkenen aan dat het normaal is dat ze zich na de schok anders, slecht of verward voelen. Geef de brochure ‘Na de schok … veerkrachtig verder’ als houvast en volg hen van nabij op.

Beter leren omgaan met schokkende gebeurtenissen

Bij een 360°-aanpak en duurzame oplossingen horen ook sterke opleidingen, op alle niveaus van uw organisatie.

Een greep uit ons opleidingsaanbod rond schokkende gebeurtenissen op de werkvloer:

  • Incompany | Omgaan met agressie in de praktijk (opleiding medewerkers) Meer info
  • Incompany | Omgaan met agressie in de praktijk (opleiding leidinggevenden) Meer info
  • Incompany | Uitwerken van een agressiepreventiebeleid Meer info
  • Incompany | Omgaan met schokkende gebeurtenissen Meer info

Sta klaar bij schokkende gebeurtenissen

Wilt u snel en gepast reageren bij schokkende gebeurtenissen? Wil u een doordacht beleid opzetten?

Bent u op zoek naar een Employee Assistance Program?

Deel uw uitdaging met onze experten