null Kwaliteitsvolle hybride opleidingen zijn het nieuwe normaal

Kwaliteitsvolle hybride opleidingen zijn het nieuwe normaal

- Opleidingen | Opleidingen

Expert Mia Van Laeken

Adviseur Learning and Development

Kiezen voor geïntegreerde leermethoden die het grootst mogelijke leereffect realiseren

Sinds we begin dit jaar overspoeld werden door corona, is ons leven drastisch veranderd. Ook op vormingsgebied. De lockdown dwong ons om in geen tijd de contacttrainingen op kantoor te annuleren en over te schakelen naar Emergency Remote Teaching (ERT). “Ondertussen evolueren we stilaan naar een ander normaal”, zegt adviseur Learning and Development Mia Van Laeken van de IDEWE Academy. “En daar hoort ook een slimme integratie van volwaardige, kwaliteitsvolle hybride opleidingen bij.”

afstandsleren

De gezondheidspandemie zorgde ervoor dat iedereen zichzelf opnieuw moest heruitvinden. Op het vlak van vorming, trainingen en opleidingen konden de ‘normale’ manieren van werken, zoals face-to-face-overleg, livetrainingen, uitgewerkte e-learnings met contactmomenten niet langer plaatsvinden, waardoor we bij IDEWE op zoek gingen naar creatieve oplossingen. “Dat vonden we in Emergency remote teaching”, vertelt Mia Van Laeken. “Noem het gerust: noodgedwongen lesgeven op afstand omwille van een noodsituatie.”

“Omdat we onze klanten uitgerekend in deze moeilijke tijden gemakkelijk en snel toegang wilden geven tot adviezen, leerinhouden en instructies van onze experten, hebben we de geplande opleidingen van de IDEWE Academy in ijltempo omgevormd naar afstandsopleidingen. ERT was op die manier vernieuwend, al wisten we dat het alleen maar een tijdelijke oplossing kon zijn. Ondertussen werken we echter hard aan een duurzaam online-learningaanbod met volwaardige, kwaliteitsvolle hybride opleidingen.”

De cursist als regisseur

lesgeven op afstand

Hybride leren past bij de gewoontes van vandaag. We switchen gemakkelijk van het ene naar het andere medium en zoeken voortdurend informatie online. Het overaanbod aan informatie, zorgt echter voor nieuwe hindernissen.

“Met onze opleidingen willen we bij onze deelnemers een zo groot mogelijke impact of leereffect realiseren. Hybride leren sluit zeer goed aan bij die ambitie, precies omdat het meer is dan de combinatie van digitale learningsessies en contactonderwijs. Om het grootst mogelijke leereffect te behalen, integreren we alle mogelijke leervormen; van individuele sessies en groepswerken tot zuivere e-learningmomenten, al dan niet in combinatie met interactie met de trainer of met andere deelnemers. Video, literatuur, feedback, learning on the job, intervisies, contactonderwijs, …al deze methodes kunnen door elkaar lopen. Online kiezen we er weliswaar voor om onze deelnemers kleine hapjes kennis tegelijk aan te bieden. Het laat hen toe om zich plaats- en tijdsonafhankelijk en op hun eigen ritme verder te verdiepen in de informatie. De lerende is en blijft tijdens dat proces de regisseur van zijn eigen leren. De experten van de IDEWE Academy coachen hen doorheen het aanmaken van een gestructureerd digitaal leerpad. ”

Train de trainer

“Hybride leren stelt hogere verwachtingen aan de trainer. Je moet immers op voorhand nadenken over wat de deelnemers moeten kennen, kunnen en doen en hoe hij of zij dat best kan realiseren. Bovendien begeleid je vaak groepen die al heel wat kennis hebben. Daarom werken we bij IDEWE Academy aan een ‘Train de trainer’-traject met vaardigheden voor nieuwe trainers en inzichten over didactisch denken voor hybride leren. We maken ons de ‘didactische gedachtegang’ eigen en denken vanuit de leerpsychologie en de breinprincipes goed na over onze opleidingen.”