Steeds meer elektrische batterijen

- Beheersing van uw risico's | Risicoanalyse | Fysische agentia | Chemische agentia

IBEVE onderzoekt risico’s en preventiemaatregelen

Meer en meer wordt er gebruik gemaakt van batterijen; in heftrucks, mobiele telefoontoestellen, fietsen, auto’s, werkinstrumenten ... Ze maken de wereld steeds mobieler maar zorgen er ook voor dat er nieuwe risico’s ontstaan. Maar wat zijn die risico’s precies? Wat als een auto of een e-bike vuur vatten in een overdekte bedrijfsgarage? Welke voorzorgen kunnen we nemen? Heel veel vragen waar een speciale werkgroep binnen IBEVE zich momenteel over buigt.

Hoe moet u dan als werkgever reageren op de vraag of uw werknemer zijn fietsbatterij mag opladen, al dan niet aan zijn bureau?

We worden er meer en meer mee geconfronteerd in het nieuws. Branden veroorzaakt door defecte smartphoneladers of waar een slecht functionerende oplaadinfrastructuur van aan de basis ligt. Hoe moet u dan als werkgever reageren op de vraag of uw werknemer zijn fietsbatterij mag opladen, al dan niet aan zijn bureau? En welke keuzes kan u als fleetmanager beter maken? Hoe zit het met extra detectie in uw garage als straks heel de vloot uit elektrische wagens bestaat? Moet u een dure sprinklerinstallatie plaatsen? Of denkt u dat CO2 een betere oplossing zal zijn?

Extra risicoanalyses

Met het oog op preventieve maatregelen zijn sowieso extra risicoanalyses nodig. Het advies van de brandweer en de verzekeringsmaatschappijen mogen daarbij niet ontbreken. Ieder bedrijf zou deze problematiek sowieso mee in zijn brandpreventiedossier moeten opnemen. Al deze informatie is enorm belangrijk voor de brandweer indien ze een brand moeten komen blussen.

Algemene maatregelen

Als u enkele veiligheidsrisico’s in acht neemt, kan u preventief al veel problemen voorkomen.

Als u enkele veiligheidsrisico’s in acht neemt, kan u preventief al veel problemen voorkomen.

  • Lees altijd eerst de gebruiksaanwijzing voor u een batterij voor de eerste keer gebruikt. Niet alle batterijtypes mogen immers op dezelfde manier geladen worden.
  • Gebruik ook steeds de originele laadkabel en geen goedkope versie.
  • Het gebruiken van een verlengkabel is ook te vermijden.
  • Een batterij wordt best onder toezicht en liefst overdag opgeladen.
  • Plaats uw laadstation onder een rookdetector.
  • Voorzie een laadruimte onder toezicht van een bewaker of met camerabewaking.

Om deze problematiek grondig te analyseren is er binnen IBEVE een werkgroep opgestart waar alle vakgebieden in betrokken zijn. De werkgroep heeft afgevaardigden van de cel gebouwen, milieu, elektriciteit en brand.

Contacteer onze experten voor meer informatie.