Tools voor uw ergonomiebeleid

- Ergonomie | Zorg

Expert Veerle Hermans

Verantwoordelijke Discipline Ergonomie

Uw werknemers duurzaam aan de slag houden?

Ergonomisch werken, dat vinden we allemaal belangrijk. Maar hoe pakt u dat concreet aan in uw organisatie? Ontdek twee eenvoudige tools: de Ergonomieradar en de Trajectkaart Ergonomie.

Ergonomieradar: globaal overzicht

Wilt u de ergonomie van uw medewerkers verbeteren? Dan moet u eerst een goed zicht hebben op de huidige toestand. Welke ergonomische beleidsmaatregelen bestaan er al? En wat zijn de reële arbeidsomstandigheden? De ergonomieradar helpt u daarbij. Zijn vragen doen u stilstaan bij uw huidige ergonomiebeleid. Zodat u vanzelf de voornaamste aandachtspunten op het spoor komt. Die u dan met een gericht actieplan aanpakt.


U neemt deze elementen van uw ergonomiebeleid onder de loep:

  • betrokkenheid
  • overleg
  • risicoanalyse
  • preventiemaatregelen
  • aankoop, ontwerp en inrichting van uw werkomgeving
  • arbeids- en hulpmiddelen
  • deskundigen en referentiepersonen rond ergonomie
  • re-integratie van uw medewerkers
  • ergonomische kennis en vaardigheden

Trajectkaart Ergonomie: helder stappenplan

Fysieke overbelastingsletsels zijn een van de belangrijkste oorzaken van afwezigheid op het werk. Waak daarom over het evenwicht tussen de belastbaarheid en werkbelasting van uw medewerkers. De Trajectkaart Ergonomie helpt u daarbij. Dit is een schematische voorstelling van de noodzakelijke stappen van uw ergonomiebeleid:

  1. beleidsstructuren in kaart brengen
  2. risicoanalyse ergonomie uitvoeren
  3. acties ondernemen
  4. evalueren

Downloads