Terug Klantgetuigenis Ordina

Aantal werknemers: 2.650 | Aangesloten bij IDEWE sinds: 2016

Klantgetuigenis Ordina

De professionals van Ordina helpen bedrijven om digitaal te groeien door technologie, businessuitdagingen en mensen slim met elkaar te verbinden. “Als experts maken zij het verschil met hun sterke cognitieve vaardigheden. Maar net dat aspect maakt hen ook kwetsbaar voor stress en burn-out”, vertelt interne preventieadviseur Jo Velghe. Daarom bouwt Ordina samen met Groep IDEWE aan een open bedrijfscultuur die psychosociale problemen bespreekbaar maakt.

Elke twee maanden roept Jo de welzijnsgroep van Ordina samen. “Daarin zetelt ook Koen Van der dood, externe preventieadviseur psychosociale aspecten en ons vaste aanspreekpunt bij IDEWE. Samen bekijken we hoe we de fysieke en mentale gezondheid van onze werknemers kunnen verbeteren.”

Alle psychosociale risico’s helder in kaart

Intern preventieadviseur Jo Velghe

Bij de meest recente risicoanalyse psychosociale aspecten bleek dat Ordina’s werknemers regelmatig te maken krijgen met strakke deadlines en hoge klantenverwachtingen, en daardoor extra gevoelig zijn voor stress en burn-out. Bovendien is IT een continu proces. Je dagtaak zit er nooit op, waardoor je de grens tussen privé en werk nauwkeurig moet bewaken. Daarom wil Ordina mentale gezondheid bespreekbaar maken.

“Onze leidinggevenden volgen de IDEWE-opleiding ‘Herkennen van en omgaan met stress en burn-out’. Sinds kort organiseren we die ook voor onze werknemers. Zo weten ook zij hoe ze stresssignalen opvangen bij zichzelf en bij collega’s.”

Volgens het wettelijke boekje

Volgens het wettelijke boekje zijn Belgische werkgevers wettelijk verplicht om de psychosociale risico’s van hun organisatie in kaart te brengen en maatregelen te treffen. Zo verbeteren ze de gezondheid, de werktevredenheid én de productiviteit van hun werknemers.

Graag hulp daarbij? Met RAPSi, de innovatieve tool van IDEWE, krijgt u snel zicht op het algemeen psychosociaal welzijn van uw werknemers. Voor de vragenlijst werkten we samen met onderzoekers van de KU Leuven. Zo bent u zeker van objectieve en wetenschappelijk onderbouwde resultaten.

Werknemers die kampen met stress, kunnen in eerste instantie ook terecht bij de preventieadviseur psychosociale aspecten Koen Van der dood en zijn collega’s. Jo: “Onze interne vertrouwenspersonen zijn natuurlijk het eerste aanspreekpunt. Maar soms hebben collega’s nood aan advies van een externe specialist, om samen dieper op hun verhaal in te gaan. Dan verwijs ik hen door naar Koen. Die kent onze organisatie en cultuur door en door. En kan het verhaal van de werknemer dus snel plaatsen.”

Gezond (de)connecteren

Toen Ordina tijdens de coronacrisis overschakelde naar thuiswerk, werd het voor werknemers moeilijker om de grens tussen privé en werk te bewaken. “Daarom lieten we hen de online-opleiding ‘Gezond (de)connecteren’ volgen. Daarin krijg je handvatten om tijdens het werk je focus te verscherpen. En om het werk sneller los te laten na je dagtaak.”

 

“De opleiding ‘Gezond (de)connecteren’ helpt telewerkende collega’s om zich beter te concentreren”

 

Levenslang leren? Yes, Ordina can!
 

Ordina wil de beste medewerkers aantrekken en aan boord houden. Dat doet de organisatie onder meer met het ijzersterke opleidingsaanbod van de Ordina Academy.

“We organiseren een waaier aan cursussen: van presentatietechnieken tot gespecialiseerde IT-programma’s. Voor de thema’s gezondheid en welzijn kloppen we graag aan bij IDEWE. Hun lesgevers organiseren regelmatig opleidingen over burn-out, ergonomie en (de)connectie. En onze vertrouwenspersonen volgen bij hen de basis- en vervolgopleiding voor vertrouwenspersonen. Altijd interessant!”

Het gebrek aan sociale contacten begint stilaan zwaar te wegen bij de medewerkers van Ordina. “We organiseerden al tal van digitale aperomomenten, koffiepauzes en zelfs escaperooms. Maar onze mensen snakken naar écht contact. Gelukkig blijft iedereen verantwoord omgaan met de coronaregels. We begrijpen allemaal dat thuiswerk op dit moment de veiligste optie is en nemen geen risico’s.”

Ergonomische muizen onder de loep

Ordina

Wie continu thuis werkt, heeft ook nood aan een ergonomische thuiswerkplek. “Daarom kunnen onze medewerkers ook thuis een laptopstandaard, extern toetsenbord en een tweede beeldscherm ter beschikking krijgen. Eind 2020 konden ze zelfs een ergonomische bureaustoel kopen, waarvoor ons bedrijf een mooie korting regelde. Voor de keuze van die bureaustoelen gingen we te rade bij Karlien Van Cauwelaert, preventieadviseur ergonomie bij IDEWE. Zo zaten we meteen goed.”

Karlien en Jo analyseren nu samen het aanbod van ergonomische computermuizen. “Van tenniselleboog tot muispols: bij elk probleem past een andere muis. Karlien bracht de verschillende opties in kaart. En ik bekijk welke exemplaren het meest geschikt zijn voor onze mensen.”

Van collega tot collega

“Groep IDEWE is een grote organisatie. Toch hebben we een erg persoonlijke band met de preventieadviseurs”, vertelt Jo. “En ook met onze arbeidsarts Tine Lauwers. Tijdens de coronacrisis kon ik altijd bij haar terecht met vragen. Mogen onze collega’s nog de grens over? Wat als ze tóch naar kantoor moeten? Tine zocht het uit en bezorgde ons snel een duidelijk antwoord.”

 

“IDEWE en wij spreken dezelfde taal. Die nauwe band versterkt de collegialiteit”

 

“Die persoonlijke aanpak creëert een gevoel van collegialiteit. Wij zijn geen klant en leverancier. Wij zijn collega’s. Dat gezellige jij-en-ik-gevoel is echt kenmerkend voor onze samenwerking.”

Maakt u ook graag werk van een gezonde, gelukkige en productieve werkomgeving?
Neem contact op met uw lokale IDEWE-kantoor.