null Zo creëert u een ergonomische werkplek, thuis en op kantoor

Zo creëert u een ergonomische werkplek, thuis en op kantoor

- Fysiek fit | Stress en burn-out | Ergonomie op kantoor

Expert David Verwimp

Segment Manager Overheid

Uitrol OptiDesk dienstverlening naar Comfort klanten

40% van alle werknemers neemt vaak vermoeiende of pijnlijke houdingen aan en bijna de helft van de kantoorwerknemers heeft rugklachten. Met een sterk ergonomiebeleid kan u hun werkdag aangenamer, veiliger en comfortabeler maken. Onze onlinetool OptiDesk toont uw werknemers alvast hoe ze hun werkplek in een handomdraai kunnen verbeteren.

Om de gezondheid van werknemers te beschermen, legt de wet u als werkgever een aantal reglementen over hun ergonomische werksituatie op. Zo is het verplicht om elke 5 jaar de risicoanalyse beeldschermwerk uit te voeren. Door van ergonomie een prioritair aandachtspunt te maken, verbetert echter ook de gezondheid van uw organisatie. 

  • Uw werknemers zullen zich zowel fysiek als mentaal prettiger voelen. 
  • Ze zullen zich beter kunnen concentreren en bijgevolg beter werk kunnen leveren.
  • Het ziekteverzuim, door klachten die met ergonomie samenhangen, zal verminderen.

Comfort aan de computer

zithouding bureau

De voorbije jaren hebben we beeldschermwerkers bevraagd via onze onlinetool OptiDesk. De resultaten spreken boekdelen. Meer dan 60% meldt lichamelijke klachten, vooral aan de nek en rug. Veel werknemers zitten te lang stil en één op de drie heeft last van stress. Een kwart van de werknemers weet ook niet hoe hij of zij de werkpost optimaal moet instellen. Nu kantoorwerk vaak ook thuiswerk is geworden, is het dus nog belangrijker om uw werknemers toegang te geven tot professioneel advies over hun (thuis)werkplek, bureau en bureaustoel. Onze onlinetool OptiDesk is daarvoor uw ideale partner. De tool zorgt er tegelijk ook voor dat u wettelijk in orde bent.

Met OptiDesk:

  • evalueren werknemers zelf de ergonomie van hun werkplek via de tool;
  • krijgen ze individueel advies om hun werkplek en werkbeleving te verbeteren;
  • als werkgever heeft u de mogelijkheid om vanaf tien ingediende rapporten een groepsrapport aan te vragen met  inzichten over de ergonomie van uw werknemers. Daarin ontdekt u hoe uw organisatie scoort in vergelijking met andere bedrijven in de sector. Deze optie is betalend.
     

Hoe gaat u met OptiDesk van start?

Starten met OptiDesk is heel eenvoudig. U hebt maar één ding nodig: de e-mailadressen van uw werknemers, die u via uw klantenaccount kan uploaden. 

  1. Log in op uw klantenzone en open het tabblad ‘Mijn Personeel’. Klik op de knop ‘Personeelsbeheer’.
  2.  U ziet nu een lijst met uw werknemers. Scrol naar de werknemer voor wie u OptiDesk wilt activeren. Klik de naam van de werknemer aan en selecteer ‘Open werknemersfiche’.
  3. Vul het e-mailadres van de werknemer aan in het vak ‘E-mail’.

Uw werknemers krijgen vervolgens in hun mailbox een uitnodiging om aan de evaluatie te beginnen. Van daaruit kunnen ze zelf aan de slag. Breng hen hiervan dus zeker op de hoogte, zodat ze voorbereid zijn. Werknemers waarvan het e-mailadres al gekend is, zullen de uitnodiging automatisch ontvangen.

Voor Comfort C- en D-klanten is OptiDesk voor beeldschermwerkers vanaf 19 oktober ter beschikking via hun standaardpakket.

Bent u ook op zoek naar andere manieren om uw ergonomiebeleid te versterken? 

Schrijf u dan zeker in voor een opleiding of infosessie:

  • Open | Slim zitten! Ergonomie voor beeldschermwerkers in kantooromgevingen
  • Infosessie | OptiDesk, een vernieuwde aanpak voor de beeldschermwerker
  • In-company | Ergonomie: van analyse tot ontwerp
  • Online workshop | Ergonomics@home