null Veilige bouwwerven in tijden van corona

Veilige bouwwerven in tijden van corona

- Biologische agentia | Arbeidsveiligheid | Arbeidshygiëne | Corona

Expert Liesbeth Reekmans

Verantwoordelijke Discipline Bouwen en Gebouwen

De belangrijkste vragen en de antwoorden uit onze webinar

Tijdens het webinar ‘Veilig aan de slag blijven in tijden van corona’ kregen we de kans om dieper in te gaan op de specifieke preventiemaatregelen voor de bouwsector. Zo werd de taak en de aanstelling van de coronaverantwoordelijke uitgebreid behandeld. Slechts 47% van de deelnemers aan de webinar gaven aan dat er op hun werf een coronaverantwoordelijke aanwezig was.

Preventieve maatregelen versus hoogrisicocontacten

De basis preventiemaatregelen respecteren is cruciaal.

Als werkgever en hoofdaannemer heeft u er alle belang bij om voldoende preventiemaatregelen te treffen en te vermijden dat er op het werk hoogrisicocontacten mogelijk zijn. De basis preventiemaatregelen respecteren en er dus voor zorgen dat uw werknemers steeds de social distance van 1,5 meter respecteren, is daarbij cruciaal. Er is sprake van een hoogrisicocontact als werknemers deze veilige afstand op de werf niet respecteren en langer dan 15 minuten nauw contact hebben. Dat is ook het geval als werknemers samen naar de werf rijden in een bestelwagen waarin de passagiers de 1,5 meter-regel niet kunnen respecteren of waarin geen tussenschermen voorzien zijn

Wat als het fout loopt?

Een contactonderzoek op het werk is noodzakelijk zodra een besmette medewerker tot twee dagen voor de test of het vertonen van COVID-19-symptomen op de werkvloer contact had met zijn collega’s. Alle hoogrisicocontacten moeten in quarantaine en zich laten testen.

Zodra twee of meer personen positief testen in een periode van 14 dagen en gelinkt kunnen worden aan elkaar, spreken we van een cluster. In dat geval zal het nodig zijn dat een volledige ploeg, onderneming of werf getest wordt en in quarantaine gaat. 

Buitenlandse arbeiders

De negatief getest werknemers gaan in quarantaine in hun eigen bubbel.

Vraag: Kunnen buitenlandse arbeiders die (terug)komen uit een rode zone aan de slag op de werf als de verplaatsing ‘essentieel’ was? Wat is de definitie van een ‘essentiële verplaatsing’?
Antwoord: Zij kunnen (terug) aan de slag maar worden best eerst getest. In afwachting van hun testresultaten gaan ze in quarantaine en blijven ze binnenshuis. 
De negatief getest werknemers gaan in quarantaine in hun eigen bubbel. Ze mogen wonen en werken in hun eigen bubbel van maximaal tien leden. Ze mogen zich niet vermengen met de plaatselijke bevolking of andere arbeiders op een werf gedurende de eerste 14 dagen. Het Agentschap Zorg en Gezondheid adviseert hier de maatregelen rond seizoenarbeiders te volgen. 
 
Vraag: Heel wat van onze medewerkers zijn Nederlanders die op een Belgische werf werken maar dagelijks naar huis gaan. Wat is voor hen van toepassing?
Antwoord: Werknemers uit het buitenland, die minder dan 48 uur in ons land verblijven, of grensarbeiders zijn vrijgesteld van de registratieplicht, verplichte test en quarantaine. Vanuit het standpunt van volksgezondheid is het belangrijk om te wijzen op de standaard preventieve maatregelen en bij de minste symptomen thuis te blijven. 
 
Vraag: Buitenlandse werknemers doorkruisen zowel op de heen- als de terugreis verschillende landen (verschillende kleurzones): wie controleert dit?
Antwoord: Het doorkruisen van landen of gebieden met bepaalde kleurenzones of risico’s vormt in principe geen probleem. Je bent maar in een bepaalde zone geweest, als je daar minimum 48 uur verbleven hebt.
 
Vraag: Worden buitenlandse werknemers met verschillende nationaliteit (en uit verschillende zones), die samenwonen in een appartement, als een geïsoleerde cel beschouwd? En mogen ze bijgevolg samen in één voertuig en zonder scheidingswand naar de werf rijden?
Antwoord: Ja, op voorwaarde dat ze allemaal negatief getest zijn. Zij behoren dan tot dezelfde 'bubbel'. We raden wel aan om tijdens het collectief vervoer de afstandsregel van 1,5 meter te respecteren en een mondneusmasker te dragen.
 

Collectief vervoer

Vraag: Hoe moeten verplaatsingen van werknemers van en naar de werven georganiseerd worden? Moeten in busjes, tussen passagiers, afscheidingen aangebracht worden of gaat de voorkeur nog steeds uit naar individueel vervoer?
Antwoord: De voorkeur gaat uit naar individueel transport. Indien dat niet mogelijk is kan collectief vervoer geregeld worden mits het respecteren van de anderhalvemeterregel of het aanbrengen van tussenscheidingen. Daarbij moet er telkens ook een mondneusmasker gedragen worden.
 
Vraag: Mag er naast de bestuurder ook een passagier plaatsnemen als er afstand mogelijk is en er een mondmasker gedragen wordt (zonder afscherming)?
Antwoord: Dat kan. Anderhalve meter afstand houden is dé prioriteit. Het mondneusmasker moet bovendien op de correcte manier gedragen worden.
 
Vraag: Dus ook als je in het collectief vervoer een afstand van 1,5 meter kunt garanderen, is een mondkapje verplicht?
Antwoord: Dat klopt. Enkel bij individueel vervoer (alleen de chauffeur in de wagen) moet er geen masker gedragen worden. In alle andere gevallen moet er in het kader van werkopdrachten (collectief vervoer) door iedereen in het busje een masker gedragen worden.

Mondneusmasker

Vraag: Hoe dien je een mondmasker op te bergen voor een volgend gebruik?
Antwoord: Het mondneusmasker dien je proper op te bergen in een afsluitbaar plastic doosje of in een plastic zakje. Eens je het masker gebruikt hebt, dien je het als 'vuil' te beschouwen. Reinig je handen zowel voor als na het op- en afzetten van het masker en bij iedere manipulatie ervan. Het masker mag je maximaal 8 uur dragen.