Zaterdagnacht wordt het weer zomer in uw hoofd

- Wetenschappelijk onderzoek | Slapen

Expert Hilde De Man

Verantwoordelijke Discipline Psychosociale Aspecten

Kiezen we straks de gezonde standaardtijd?

Vorig jaar besloot de EU dat de jaarlijkse omschakeling tussen zomer- en wintertijd afgeschaft moet worden. Daardoor zullen we niet langer, om de zes maanden, onze uurwerken een uur achter- of vooruit moeten draaien (zoals zaterdagnacht weer het geval is). Het zijn de lidstaten die de keuze voor een nieuwe standaardtijd moeten maken. De voorbije maanden kwamen alle argumenten op tafel. Gezondheid is daar één van.

Als we de keuze maken op basis van gezondheidsargumenten, dan moeten we volgens wetenschappers voor permanente wintertijd kiezen. Dat zou betekenen dat het ’s zomers ’s ochtends een uur langer donker zou blijven. Aangezien het toch al vroeger licht wordt, is dat verlies niet echt een probleem. Het voorkomt echter dat tijdens een permanente zomertijd de zon ’s winters soms pas om 9.45 uur tevoorschijn komt. Dat strookt immers niet met het menselijk bio- en slaapritme

Optimaal slapen en functioneren

Chronobiologen pleiten ervoor dat we onze omgeving en ons gedrag beter moeten afstemmen op de behoeften van onze biologische klok. Haar rol voor veiligheid en gezondheid is immers groot. In onze hersenen vinden immers processen plaats die een ritme van ongeveer 24 uur aanhouden. Ze zorgen er onder andere voor dat we op het ene moment optimaal kunnen slapen en op het andere optimaal kunnen functioneren.

Ochtendlicht is cruciaal

Het ritme van onze biologische klok is weliswaar niet precies 24 uur. Om te vermijden dat ze steeds meer zou afwijken van het dag-nachtritme, zorgt blootstelling aan licht ervoor dat onze interne klok wordt bijgeregeld. Licht in de vroege ochtend verschuift onze interne klok naar een vroeger tijdstip, licht in de late avond naar een later tijdstip. Door voldoende ochtendlicht blijft onze biologische klok in de pas lopen en kunnen we makkelijker op tijd in slaap vallen en wakker worden. Doordat we slapen op de voor onze biologische klok optimale tijd is onze slaapkwaliteit beter. Daardoor presteren we beter, maken we minder fouten en lopen we op termijn minder risico op suikerziekte of hart- en vaatziekten.

Permanente wintertijd lijkt met andere woorden beter voor zowel het individu al voor de werkgever en de maatschappij.

Nachtwerkers weten wat het betekent om tegen hun biologische klok te moeten vechten. Lees onze tips om lichamelijke en psychosociale gevolgen te vermijden.