Bewegen is goed voor uw hart … en uw brein

- Gezonde levensstijl | Fysiek fit | Mentaal fit

Expert Veerle Hermans

Verantwoordelijke Discipline Ergonomie

BreinCongres - Het Veelzijdige Brein

Op het Breincongres in het kader van de Dag van de Zorg stond donderdag de veelzijdigheid van ons brein centraal. Vanuit verschillende disciplines kwamen experten, ervaringsdeskundigen, patiënten en mantelzorgers aan het woord. Veerle Hermans, disciplineverantwoordelijke Ergonomie van IDEWE, leidde een relaxatiesessie en wees vooraf op het belang van beweging voor zowel onze fysieke als onze mentale gezondheid.

“Dat bewegen een belangrijk onderdeel is van een gezonde levensstijl is intussen voldoende aangetoond. Van de noodzaak van beweging om ons brein in topvorm te houden, zijn we ons echter vaak minder bewust. Nochtans zijn wetenschappers het er de jongste jaren over eens geworden dat gezonde beweging een ideale manier is om dementie te voorkomen. Door voldoende te bewegen, vermijdt u hoge bloeddruk en overgewicht, twee voorwaarden voor een gezond hart- en bloedvatenstelsel maar even cruciaal voor ons hersenmetabolisme. Een bijkomend voordeel is dat u spontaan ook uw geheugen prikkelt. Probeer maar eens een coördinatie-oefening uit te voeren, waarbij u armen en benen tegelijk moet bewegen. Of concentreer u op een evenwichtsoefening, …”

Relaxatie

In de ratrace van vandaag, vergeten we soms om op een goede manier te ademen en spannen we dikwijls onbewust ons lichaam onnodig op. Het is dus zeker ook belangrijk om stil te staan bij relaxatie, rustig te ademen en bewust te leren ontspannen. Enkele kleine oefeningen tijdens de dag kunnen u al flink op weg helpen.


Ook op het werk kan u gezond bewegen stimuleren en bevorderen. Hier leest u hoe dat best aanpakt.