Ons lichaam werkt op zonne-energie

- Gezonde levensstijl | Fysiek fit | Mentaal fit

Expert Lode Godderis

Directeur Kennis, Informatie & Research

Redenen genoeg om ook in de winter naar buiten te gaan

De lente lijkt op deze mistige januaridagen wel zeer ver weg. Terwijl uitgerekend het licht van de lentezon ons nochtans zo een deugd zou doen. Het gebrek aan daglicht durft ons in putje winter immers wel eens parten spelen. “Ook al is het in deze tijd van het jaar eerder schaars, zoveel mogelijk daglicht vangen, is de boodschap”, zegt professor arbeidsgeneeskunde Lode Godderis.

Gebrek aan daglicht kan de oorzaak zijn van heel wat klachten.

Wakker worden!

Ga naar buiten

“Daglicht of het gebrek daaraan geeft ons lichaam nuttige signalen. ’s Avonds en ’s nachts, als het daglicht verdwijnt, maakt ons lichaam melatonine aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat ons lichaam zich op de slaap voorbereidt. Zodra het weer licht wordt, wordt ons lichaam wakker door stijging van een ander hormoon: cortisol. Geen wonder dat we ons op grauwe winterdagen loom en minder energiek voelen en zin hebben om terug onder de dekens te kruipen. Veel kans echter dat dit niet helpt. Naar buiten gaan en het daglicht opzoeken, is daarentegen wel een goede remedie.”

In de stemming

Daglicht is immers één van de triggers voor ons lichaam om serotonine aan te maken. Dit ‘gelukshormoon’ regelt onze stemming en de afwezigheid ervan durft ’s morgens wel eens voor een ochtendhumeur zorgen. Uit onderzoek weten we dat onze hersenen op zonnige dagen bovendien meer van het hormoon produceren. Ook hier is dus de boodschap: hoe meer daglicht je lichaam kan vangen, hoe groter het positieve effect op onze stemming. Een wandeling maken in de natuur als je je down voelt, is dus absoluut een goed idee.”

Concentratie graag

uitgerekend de blootstelling aan het prille ochtendlicht is een uitstekende kuur om ’s avonds sneller in te slapen

“Ook voor de namiddagdip is even het daglicht opzoeken een goede remedie. Na de lunch concentreert je lichaam zich op de spijsvertering, waardoor er meer bloed naar je maag en je darmen vloeit en minder naar de hersenen. Even naar buiten gaan en wat bewegen, zorgt ervoor dat de bloeddoorstroming gestimuleerd wordt en je je nadien opnieuw beter kan concentreren.”

Lekker slapen

“Het klinkt een beetje vreemd maar uitgerekend de blootstelling aan het prille ochtendlicht is een uitstekende kuur om ’s avonds sneller in te slapen. Het ochtendlicht stimuleert via de ogen de suprachiasmatische nucleus; een hersencentrum waarin het dag-nachtritme wordt geregeld. Onderzoek bij kantoorwerkers toonde aan dat mensen die ’s ochtends en in de voormiddag meer daglicht zagen, een gezonder slappatroon hadden en ’s avonds beter konden inslapen.”