Waar halen we betekenis uit op het werk?

Expert Tinne Vander Elst
Onderzoeker
Neem deel aan de drie waves van de panelstudie 2025 en win een leuke prijs
Een nieuwe panelstudie van IDEWE, in samenwerking met Tilburg Universiteit en KU Leuven, wil achterhalen waaruit mensen betekenis halen op het werk en hoe technologie hiermee samenhangt. Bijzondere aandacht gaat ook naar het mogelijke leeftijdseffect en de technoskills en -attitudes die daarmee verbonden zijn. Een warme oproep bijgevolg om ongeacht je leeftijd deel te nemen aan de drie onderzoekswaves, in mei en september 2025 en januari 2026.

“De eerste onderzoeksvraag is in welke mate mensen betekenis vinden in het werk waarmee ze hun boterham verdienen”, zegt doctoraatstudent Ruud Lathouwers van de Tilburg Universiteit. “Waarom komen we elke ochtend uit bed om te gaan werken? Aan de hand van een vragenlijst willen we achterhalen uit welke bronnen we energie en zingeving putten en hoe technologie hiermee samenhangt. We zijn nogal snel geneigd om technologische innovaties eerder een verstorende impact toe te dichten. Maar is dat ook zo? Zien we met lede ogen toe hoe AI-tools alle leuke taken overnemen of vinden we vooral dat digitale technologie ervoor zorgt dat we de saaie, repetitieve taken niet meer zelf hoeven te doen? In dat laatste geval zal technologie eerder een bron van zingeving zijn dan een energievreter.”
Is er een leeftijdseffect?
“We vermoeden dat leeftijd een bepalend factor kan zijn”, aldus IDEWE-onderzoekster Tinne Vander Elst. “Een mogelijke hypothese zou kunnen zijn dat min-dertigers die met digitale technologie zijn groot geworden, meer skills in de vingers hebben om zich aan technologische innovaties aan te passen en daar bijgevolg ook positiever tegenover staan. Maar is het voor hen dan ook een bron van meer zingeving? Om die verschillen in kaart te kunnen brengen, is het van groot belang dat we voldoende respondenten uit alle leeftijdscategorieën kunnen warm maken om aan ons onderzoek deel te nemen.”
Het onderzoek bestaat uit een vragenlijst, met meerkeuzevragen en enkele open vragen, die op drie verschillende momenten beschikbaar wordt. De eerste wave tussen 20 en 27 mei, de tweede in september om dan af te ronden in januari van volgend jaar.
Vanaf de deelname aan de tweede onderzoekswave maak je kans om een waardebon van 50 euro te winnen van, naar keuze: Fnac-Vanden Borre, Netflix of Spotify. Deelnemen kan enkel wanneer je 18 jaar of ouder bent en betaald werk hebt.
Gerelateerde nieuwsberichten
Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief
Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!
Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie
Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen