“De werkplek is ideaal om een gezond voedingsaanbod te promoten”

- Gezonde levensstijl
Bella Bijnens

Expert Mia Van Laeken

Verantwoordelijke Discipline Gezondheidspromotie

Week van Groenten en Fruit

De Week van Groenten en Fruit is een mooie aanleiding om het voedingsaanbod in uw organisatie onder de loep te nemen. Het aanbod fruit en groenten vergroten in de kantine, de automaten en tijdens meetings en recepties is een maatregel die de fysieke en mentale gezondheid van u en uw werknemers ten goede zal komen. En bijgevolg ook die van uw organisatie.

Wie ouder is dan 6 jaar zou volgens de Wereldgezondheidsorganisatie dagelijks minstens 5 porties fruit en groenten moeten eten. Dit is minstens 400g fruit en groenten per dag. Helaas, slechts 12% van de Belgen haalt deze aanbeveling. Vrouwen doen het beter dan mannen, kinderen en jongvolwassenen scoren het slechtst en 55-plussers zijn de beste leerlingen van de klas.

Moet dat op het werk?

“We brengen een groot deel van onze dag door op het werk. Het is dus de ideale plek om aandacht te besteden aan een gezond aanbod aan dranken, tussendoortjes en maaltijden”, zegt Companycoach Fit4Work Hilde Vandenkieboom van IDEWE. “Als we werknemers willen stimuleren om gezonder te eten, is het weliswaar niet voldoende om dat te promoten via een poster of brochure. Een omgeving creëren die uitnodigt om een gezonde keuze te maken is onontbeerlijk. Steeds meer organisaties stellen daarom groenten en fruit ter beschikking van hun personeel. Dat is alvast een goede start.”

“Het hoeft hier echter niet bij te blijven. IDEWE ondersteunt organisaties bij het uitwerken van een gezond voedings- en drankenbeleid, zodat ze verder evolueren naar een gezonde werkomgeving waarin werknemers in staat worden gesteld om een gezonde keuze te kunnen maken. Nadenken over bijvoorbeeld het assortiment in de dranken- en snackautomaten, het aanbod in de kantine of de hapjes tijdens vergaderingen hoort daar ook bij.”

Waarom zijn groenten en fruit de gezonde keuze?

Wetenschappelijk onderzoek toont telkens opnieuw aan dat groenten een positief effect hebben op de gezondheid. Groenten bevatten weinig calorieën en veel vezels, vitaminen en mineralen. Ze verlagen de bloeddruk en de LDL-cholesterol. Zo beschermen ze tegen hart- en vaatziekten. Wie vaak groenten en fruit eet voelt zich ook gelukkiger. Ze geven bovendien snel een vol gevoel, wat een opsteker is voor mensen die vechten tegen overgewicht.

Plantaardige producten zijn niet alleen gezond voor ons lichaam maar ook voor het milieu. Aangezien vleesproductie een belangrijke bron is van broeikasgassen, valt het aan te bevelen om groenten en fruit een hoofdrol te geven in ons dagelijkse menu. Het Vlaams Instituut Gezond Leven raadt aan om minstens twee keer per dag groenten te eten. Met deze tips moet dat lukken: 

  • Vul bij een warme maaltijd eerst de helft van je bord met groenten.
  • Voeg groenten toe aan je broodmaaltijd: bijvoorbeeld een bordje rauwkost of een kommetje verse soep.
  • Knabbel groentjes of drink soep als tussendoortje: élke extra groenteconsumptie is een plus!
  • Wissel zoveel mogelijk af in je groentesoorten. Groenten eten van alle kleuren, zorgt ervoor dat je een waaier aan vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Groenten en fruit verschillen van elkaar door de andere soorten en hoeveelheden voedingsstoffen. Zo bevat fruit meer intrinsieke suikers. Aangezien te veel suiker niet past in een gezonde levensstijl,  is het aanbevolen om dagelijks twee tot drie stukken vers fruit te eten.

Maak kennis met onze workshops:

Leg uw bezorgdheden en ambities omtrent gezonde voeding op het werk voor aan onze experten.