Onderzoek IDEWE biedt inspiratie voor goede voornemens

- Gezonde levensstijl | Fysiek fit
Bella Bijnens

Expert Mia Van Laeken

Verantwoordelijke Discipline Gezondheidspromotie

Stop met roken, beweeg meer, let op je gewicht, voeding en bloeddruk

Over enkele dagen klinken we op het nieuwe jaar en onze gezondheid. Dit is opnieuw het moment waarop heel wat mensen goede voornemens uitspreken: we plannen meer te sporten, op onze voeding te letten, stoppen met roken… Terecht en broodnodig, zo blijkt uit een onderzoek waarin IDEWE, externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, de gezondheidstoestand van meer dan 300.000 Belgische werknemers in kaart brengt. Op basis van het rapport geeft IDEWE graag enkele suggesties waarmee we het nieuwe jaar gezonder kunnen inzetten.

Begin met je goede voornemens op 1 februari…

Lode Godderis, Directeur Kennis, Informatie en Research van IDEWE: “Elke dag is een geschikte dag om met goede gewoontes te starten. Ging het niet zo goed met je voornemens, begin gewoon de volgende dag met frisse moed opnieuw. Je hoeft ook niet te starten met je goede voornemens op 1 januari, want vaak hebben we die eerste dagen van het jaar nog heel wat feestjes. Zet daarom geen domper op de feestvreugde en begin met je goede voornemens op 1 februari, een periode waar ook tal van acties gestart worden, zoals bijvoorbeeld Tournée minerale.

Meer dan de helft weegt te veel

1 op 2 weegt teveel

Uit het gezondheidsrapport van IDEWE blijkt dat meer dan de helft van de Belgische werknemers een BMI heeft van 25 of hoger (54,2%). Mannen scoren hierbij opvallend slechter: zestig procent heeft een BMI hoger dan of gelijk aan 25, versus 46,5% van de vrouwen. Overgewicht neemt toe met de leeftijd, van 33,8% bij de jongeren van minder dan 25 jaar tot 64,1% bij de 55-plussers.

Eén op drie rookt

1/3 rookt

Actief en passief roken zijn wereldwijd verantwoordelijk voor zo’n zes miljoen sterfgevallen per jaar. Roken veroorzaakt kankers aan longen en luchtwegen, mondholte en slokdarm. Ook passief roken kan leiden tot luchtweginfecties, kanker, hart- en vaatziekten.

In 2016 rookte bijna 30% (28,2%) van de onderzochte werknemers. Bij de vrouwen is dit bijna 21%, bij de mannen bijna 34%. Jongeren roken het meest. Het percentage rokers neemt af met de leeftijd: van 32,5% bij de minder dan 25-jarigen tot 23,3% bij de 55-plussers.

Tips om te stoppen met roken:

  • Schrijf je voordelen en nadelen van roken uit .
  • Zoek iemand die ook wil stoppen. Samen sterk!
  • Bepaal een stopdatum en plan deze niet te ver in de toekomst.
  • Maak vooral tijd voor wat je graag doet of zoek enkele nieuwe (gezonde) gewoontes.
  • Drink een glas water als de drang naar een sigaret je overvalt.
  •  Herval staat niet gelijk aan mislukking. Zie het als een leermoment, je kan er net veel uit leren.

Driekwart beweegt te weinig

3/4 beweegt te weinig

Internationale en nationale richtlijnen bevelen aan dat we dagelijks 30 minuten actief zijn aan matige intensiteit. Regelmatige lichaamsbeweging vermindert de kans op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, overgewicht en diabetes. Sporten versterkt spieren en botten, verbetert de cholesterol, leidt tot minder stress, werkt ontspannend en kan de slaapgewoonten verbeteren.

Algemeen bewoog bijna driekwart (73%) van de onderzochte werknemers minder dan 150 minuten per week, bij de vrouwen is dit 78,1% bij de mannen 69%. Bij de minder dan 25-jarigen haalt 66,2% de beweegnorm niet, bij de 50-plussers is dat 75,9%.

Lode Godderis, Directeur Kennis, Informatie en Research van IDEWE: “Het gewicht van Belgische werknemers blijft toenemen, meer dan de helft kampt met overgewicht en drie kwart beweegt te weinig. Vooral in de transportsector is dringend actie nodig want bijna 80% beweegt te weinig, maar ook werknemers in de horeca, zorg, bouw en handel kunnen een duw in de rug gebruiken.”

Tips om meer te bewegen:

  • Neem de trap in plaats van de lift, wandel rond terwijl je telefoneert.
  • Ga naar je collega toe, in plaats van te mailen.
  • Zet de printer en het kopieerapparaat op een afstand van je bureau.
  • Wandel, fiets of loop enkele keren per week naar het werk en tijdens de lunchpauzes.
  • Maak een deel van je traject actief. Stap bijvoorbeeld een halte vroeger uit de bus of zet je wagen verder weg op de parking.

Eén op vijf heeft te hoge bloeddruk (volgens nieuwe Amerikaanse norm zelfs 60%!)

1/5 heeft een te hoge bloeddruk

Men spreekt van verhoogde bloeddruk bij een bovendruk van 140 mmHg of meer en/of een onderdruk van 90 mmHg of meer. Een hoge bloeddruk speelt een rol bij de helft van alle hart- en vaatziekten.

In 2016 had 17,2% van de onderzochte werknemers een te hoge bloeddruk – hoger dan of gelijk aan 140/90. Bij de vrouwen is dit 11,7% bij de mannen 21,4%. De bond van Amerikaanse cardiologen heeft recent de drempel voor te hoge bloeddruk verscherpt tot 130/80 en ook de Europese tegenhanger overweegt bij ons de norm strenger te maken. Wanneer we deze nieuwe drempelwaarden op de onderzoeksresultaten toepassen, blijkt maar liefst 59,9% van de werknemers aan een te hoge bloeddruk te lijden!

Lode Godderis, Directeur Kennis, Informatie en Research van IDEWE: “Verhoogde bloeddruk komt meer voor naarmate de leeftijd stijgt en vooral bij mannen. Bij de bouwsector heeft bijna 1 op 4 een te hoge bloeddruk, in de transportsector is dat bijna 30%. In die sectoren is er ook een hoog percentage werknemers met overgewicht. Zet leuke acties op met collega’s en stimuleer en ondersteun elkaar."

Tips om je bloeddruk te verlagen:

  • Beweeg minstens 30 minuten matig per dag (wandelen, fietsen, gebruik van trap,…).
  • Val af door gezond te eten. Eet groenten bij elk eetmoment en beperk vet en zout.
  • Eet gezonde tussendoortjes zoals fruit en noten.
  • Rook niet en vermijd of beperk het gebruik van alcohol.