Terug Vang het (blauw) licht

Vang het (blauw) licht

- Arbeidshygiëne | Mentaal fit | Fysische agentia

Expert David Verwimp

Segment Manager Hulpdiensten, Offices en Overheid

’s Morgens zo veel mogelijk natuurlijk licht opzoeken, ’s avonds blauw licht vermijden

Telewerken in slecht verlichte ruimtes kan in deze donkere wintermaanden de winterdip triggeren. “De duisternis houdt ons lichaam in slaapmodus, waardoor we last kunnen krijgen van sufheid, gebrek aan energie ...”, zegt David Verwimp. Vooral ’s morgens is het belangrijk alle natuurlijk licht te vangen dat je maar vangen kunt.

Blauw licht heeft door het massaal gebruik van schermen onterecht een slechte reputatie gekregen, terwijl blauw licht ook gewoon van de zon komt en ons ’s morgens vrolijk wekt. De zonnestralen stimuleren immers de aanmaak van cortisol, het hormoon dat ons lichaam alert maakt, en van serotonine, het gelukshormoon dat ons bijvoorbeeld tegen de winterdip beschermt.

Ga naar buiten

natuurlijk licht

“De winter is sowieso al een donkere periode met korte, vaak druilerige dagen”, zegt David Verwimp, segmentmanager Offices, Overheid en Hulpdiensten bij IDEWE. “Nu we massaal moeten telewerken en niet meer per se naar buiten moeten om naar het werk te gaan, vergroot de kans dat we amper nog natuurlijk licht vangen. Als we thuis dan ook nog werken in een ‘noodkantoor’ met geen of amper vensters waar natuurlijk licht binnen valt, dreigt onze energiemeter overdag amper de hoogte in te schieten. Het is dus heel belangrijk om dat natuurlijk licht op te zoeken. In plaats van binnen te blijven als je een pauze neemt, ga je zodra het buiten klaar is beter even de deur uit. Dat heeft het bijkomende voordeel dat je ook wat kan bewegen, ook beweging is iets wat we tijdens de werkdag vaak vergeten.”

Ook nood aan meer beweging? U hoeft niet naar de sportzaal. Doe mee aan de FITMIX-challenge.

Schermen

“Wie weinig natuurlijk daglicht in zijn werkkamer kan binnenlaten, kan uiteraard bijlichten met kunstlicht. De lichtsterkte van doorsnee kamerlampen is echter veel te beperkt om het lichaam in de juiste wakkere dynamiek te brengen. ’s Avonds kunnen we kunstmatig blauw licht van smartphones, televisies of spelcomputers beter vermijden, want ze verstoren de werking van melatonine. De aanmaak van het slaaphormoon wordt gestimuleerd door de invallende duisternis en zorgt ervoor dat ons lichaam zich voorbereidt op de slaap.”

Raadpleeg meer tips en adviezen voor gezond telewerk. 

Lees: Hoe schadelijk is blauw licht?
 

Blijf altijd op de hoogte: schrijf u in op de IDEWE-nieuwsbrief

 

Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!

Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie

Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen