Zo maakt u de dagelijkse lunch op het werk weer iets gezonder

- Gezonde levensstijl | Voeding
Bella Bijnens

Expert Mia Van Laeken

Verantwoordelijke Discipline Gezondheidspromotie

Tips voor werkgevers en werknemers

Wie een hele dag op het werk doorbrengt heeft vroeg of laat honger. De lunch is een belangrijk moment. Niet alleen omdat het een rustmoment brengt in de werkdag maar ook omdat het kansen biedt om voor gezond of gezonder te kiezen. Als werkgever kan u uw werknemers daarover informeren en de juiste context scheppen om de gezonde keuze te laten primeren. Of misschien biedt u zelf al een lunchmogelijkheid aan en kan ook die een gezondheidsboost gebruiken.

Als werkgever kan u uw werknemers ondersteunen om de gezonde voedingskeuze te maken.

Als werkgever kan u uw werknemers ondersteunen om de gezonde voedingskeuze te maken. Dat kan door informatie aan te bieden of door zelf een aanbod te voorzien. En dat hoeft niet per se duur of ingrijpend te zijn.  

  • Bied zelf soep of snackgroenten aan.
  • Voorzie fruit bij de ingang, aan de receptie, in de kantine of rustruimte.
  • Voorzie en promoot een rustige lunchpauze.
  • Maak afspraken met lokale cateraars en broodjeszaken over gezonde broodjes en de visualisatie van het gezonde aanbod.
  • Voorzie een gezond aanbod tijdens een middagvergadering. Met soep of een slaatje ben je nooit fout.
  • Kies op feestjes en recepties voor een gezonde traktatie.
  • Voorzie in het lunchlokaal een koelkast om de gezonde lunch van thuis in te bewaren. 
  • Informeer werknemers over gezonde voeding.

 

Voor werknemers die zelf hun brooddoos maken

IDEWE ondersteunt werkgevers in het aanbieden van een gezond aanbod.
  • Geef de voorkeur aan volkorenproducten en varieer met brood, pasta, rijst, couscous of quinoa.
  • Voorzie steeds groenten. Als beleg, in een salade, d.m.v. een lekkere tas groentesoep. Of maak het gemakkelijk door snoepgroenten in je brooddoos te stoppen of gewoon een stuk komkommer of wortel.
  • Kies voor beleg op basis van de donkergroene en lichtgroene zone  van de voedingsdriehoek. Wissel af tussen groenten, fruit, notenpasta, peulvruchtenspread, een ei, kaas, gebakken kip of vis.
  • Neem je tijd om rustig te eten.
  • Maak tijdens de lunchpauze ook tijd voor een wandeling.
  • Beperk de frequentie voor het afhalen van broodjes en motiveer je collega’s om hetzelfde te doen.
  • Ga je toch voor een broodje, kies dan voor één soort beleg en slechts een dun laagje mayo of vetstof.
  • Wissel gezonde recepten uit met collega’s.

IDEWE ondersteunt werkgevers in het aanbieden van een gezond aanbod. Dat kan gaan over een bewustwordingscampagne over gezonde voeding. Zoals ons pakket ‘Vervang-er-eentje’, waarmee uw werknemers drie weken na elkaar een nieuwe stap naar gezonde gewoontes voor tussendoortjes en dranken zetten. Maar ook een intensieve begeleiding om in het bedrijfsrestaurant en in de automaten een gezond aanbod te introduceren en gezonde gewoontes aan te leren behoort tot de mogelijkheden.

Ook deze workshops kunnen daar deel van uitmaken.

Leg uw vragen en uitdagingen omtrent gezonde voeding op het werk voor aan onze experts.