null Een veilige heropstart van uw horecazaak

Een veilige heropstart van uw horecazaak

- Biologische agentia | Arbeidshygiëne

Expert Jan Claeys

Preventiedeskundige arbeidsveiligheid

7 aandachtspunten

Op voorwaarde dat 7 op de 10 65-plussers gevaccineerd zijn, en dat de situatie op intensieve zorg ‘duurzaam verbeterd’ is mogen de terrassen van horecazaken vanaf zaterdag 8 mei opnieuw open. Een veilige heropstart zal echter alleen kunnen als iedereen de maatregelen respecteert om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. We zetten er 7 op een rij. Aarzel niet om verduidelijking te vragen of specifiek advies, op maat van uw zaak.

1. Respecteer de basisregels (en laat ze respecteren)

terras

Om te vermijden dat mensen het virus doorgeven gelden nog steeds enkele basisregels:

  • Bent u ziek, blijf thuis.
  • Hou minstens anderhalve meter afstand. Herschik daarvoor eventueel het meubilair van uw zaak. 
  • Draag een mondmasker dat goed aansluit en mond- en neus volledig afdekt. Vervang het na 4 uur of zodra het vuil is of nat aanvoelt.
  • Was uw handen regelmatig.
    • voor en na het eten; 
    • na het snuiten; 
    • na het niezen of hoesten in de hand; 
    • na het toiletgebruik; 
    • als uw handen vuil zijn. 
  • Ontsmet uw handen. Na contact met vuile voorwerpen (bv. nadat u geld ontvangen hebt) en voor elke handeling bij een volgende klant. 
  • Draag geen handschoenen. Ze geven een vals gevoel van veiligheid. De handen wassen en indien nodig ontsmetten (zie hierboven) volstaat. 

Moedig ook uw klanten aan om de handen te ontsmetten bij aankomst.
 

DOWNLOADS

Affiche nies- en hoesthygiëne
Affiche reinigen met water en zeep
Affiche ontsmetten met handalcohol/reinigen met water en zeep
Affiche handhygiëne (ENG)
Affiche nies- en hoesthygiëne (ENG)
Affiche ontsmetten met handalcohol/reinigen met water en zeep (ENG)
 

2. Reinig contactoppervlakken

Het volstaat om contactoppervlakken te reinigen met proper water, allesreiniger en een zuivere schoonmaakdoek. Door goed te wrijven, verwijdert u tot meer dan 90% van de kiemen. Ontsmetten is enkel noodzakelijk als de oppervlakte bevuild werd met lichaamsvochten, zoals speeksel of bloed. In dat geval is het belangrijk dat de oppervlakte eerst gereinigd wordt en daarna pas ontsmet.

3. Ventileer

Goed ventileren, in combinatie met een lage bezetting, is cruciaal om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Daarom:

  • Neem maatregelen om de bezettingsgraad van uw zaak onder controle te houden.
  • Schakel ventilatiesystemen of de airco-installaties die binnenlucht hergebruiken uit. 
  • Ventileer door gebruik te maken van buitenlucht. Dat kan mechanisch en/of door ramen of deuren open te zetten. 
  • Om te weten of een ruimte voldoende verlucht is, kan een CO2-meter raad bieden.

DOWNLOADS

Ventilatie en acclimatisatie van de arbeidsplaatsen in tijden van COVID-19 
 

4. Opgepast voor legionella

Kranen in de keuken en de toiletten zijn door de periode van inactiviteit misschien lange tijd niet gebruikt. Daardoor verhoogt het risico op verspreiding van legionella, een ernstige vorm van een longontsteking (legionellose). Spoel daarom voor de opening de waterleidingen grondig. 

5. Goede hygiënepraktijken

buiten klinken

Door de lange periode waarin de zaak gesloten was, is het van belang om een grondige schoonmaak uit te voeren van alle werkoppervlakken, het keukenmateriaal en de apparaten. Reinig de koelingen en diepvriezers. Wacht vervolgens tot de installaties de reglementaire temperaturen bereiken om de levensmiddelen erin op te slaan.

Controleer zorgvuldig de houdbaarheidsdata van alle producten in uw voorraad. Producten waarvan de uiterste verbruiksdatum (TGT - “te gebruiken tot”) is overschreden, moeten worden verwijderd.

Ga ook na of ongedierte er tijdens de sluiting niet van geprofiteerd heeft om in uw bedrijf binnen te dringen. Herstart de opvolging van uw preventief ongediertebestrijdingsplan.

Bij vragen of bij nood aan ondersteuning kunt u terecht bij de experten levensmiddelenhygiëne van IDEWE.

6. Psychosociaal

Door afstand te houden, handen te wassen, binnen te blijven beschermen we lijf en leden tegen corona. Maar hoe weren we het virus uit ons hoofd? De coronapandemie en alle maatregelen die hiervoor zijn afgekondigd, hebben immers ook invloed op onze mentale gezondheid.

Werken in coronatijd leidt vaak tot stressvolle situaties omwille van angst om besmet te raken, een moeilijkere thuissituatie (bv. opvang kinderen), een gewijzigd uurrooster, wijzigingen in de taken… Er kunnen ook nieuwe vormen van conflict ontstaan.

Zorg er dus voor dat uw werknemers weten bij wie ze terecht kunnen met hun vragen. Bij uzelf als werkgever of bij een andere leidinggevende, bij een vertrouwenspersoon of bij de preventieadviseur psychosociale aspecten van IDEWE.
Voor u als werkgever is het een hele uitdaging om juist te communiceren, het goede voorbeeld te geven, het team te motiveren en gerust te stellen. IDEWE reikt alvast enkele handvaten aan om de heropstart te vereenvoudigen en te verduidelijken.
 

7. Laat u vaccineren

De beste manier om de coronaperiode achter ons te laten is ervoor zorgen dat we voldoende mensen kunnen vaccineren. Sensibiliseer daarom uw medewerkers om zich te laten vaccineren zodra dat kan.

Contacteer ons voor antwoorden op uw vragen of voor meer advies op maat van uw zaak.

Blijf altijd op de hoogte: schrijf u in op de IDEWE-nieuwsbrief

 

Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!

Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie

Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen